School, teachers, and communication. Contributions to the communicationeducation history at the end of the 20th century

Main Article Content

Gilberto Eduardo Gutiérrez
https://orcid.org/0000-0002-5116-676X

Abstract

This article belongs from the Doctoral thesis: Common senses: female and male teachers in communication-education field in Bogota. developed in the Doctoral program in Education DIE-UD. The article presents one of the main components of the thesis: the historical reconstruction of the incorporation
of the questions done by communication field to education, school and teachers to explore its roots and processes. Research follows a historical perspective in order to reconstruct the analyzed period, this article is based in collected oral testimonies of leaders in the research processes, formation, and institutionalization of the communication education field in Bogotá on XX century nineties. By side, to recuperate this period of the field evolution, also the historical reconstruction tells the tensions and contradictions on the origins of the communication-education academic field and shows how it was stablished an asymmetric relation with teachers and the school in that moment. The analysis presents the configuration of the questions about school, knowledges and practices of male and female teachers, as same as it permits to analyze context dynamics in the emergence of the academic field by the end of 20th century.

Keywords:
Communication-education Knowledges Academic field History Teachers School

References

Álvarez, A. (1995). … Y la escuela se hizo necesaria. Magisterio.

Álvarez, L. E. (2009). Estilos de conocimiento en los estudios de la comunicación mediática en Colombia. Años 1962 a 1990. Universidad del Cauca.

Amador, J. C. y Muñoz, G. (2018). Comunicación educación en Abya Yala: lo popular en la reconfiguración del campo. Nómadas, 49, 47-67. https://dx.doi.org/10.30578/nomadas.n49a3

Amaya, G., De Zubiría, M., Herrera, M., y Martínez, A. (1995). La Escuela, el maestro y su formación. En La formación de los educadores en Colombia (pp. 13-64). IDEP.

Bernstein, B. y Díaz, M. (1985). Hacia una teoría del Discurso Pedagógico. Revista Colombiana de Educación, 105-152.

Bourdieu, P. (1990). Algunas propiedades de los campos. En Sociología y cultura (pp. 135-141). Grijalbo.

Buenaventura, N. (1995). La importancia de hablar mierda o los hilos invisibles del tejido social. Magisterio.

Cajiao, F. (1994). La formación de maestros frente a nuevas utopías de educación. En La formación de los educadores en Colombia (pp. 65-117). IDEP.

Durán, J. A. (1995). Proyecto educativo institucional. Magisterio.

Expedición Pedagógica Nacional. (2003). Caminantes y caminos. Expedición Pedagógica en Bogotá. Universidad Pedagógica Nacional.

Hernández, C. A. (1995). Educación y comunicación: pedagogía y cambio cultural. Nómadas, (5), 36-44.

Herrán, M. T. (1999). Palimpsestos y recorridos de la comunicación en la educación. Universidad Pedagógica Nacional.

Huergo, J. (1999). Comunicación/educación: itinerarios transversales. En C. E. Valderrama, Comunicación-educación: coordenadas, abordajes y travesías (pp. 3-25). DIUC, Universidad Central y Siglo del Hombre Editores.

Huergo, J. (2011). Comunicación/educación en América Latina: entre la memoria y la promesa. Revista Iberoamericana de Comunicación Conexiones, 3(1), 21-36.

Mejía, M. R. (1988). Hacia otra escuela desde la educación popular. Cinep.

Mejía, M. R. (1995). Educación y escuela en el fin de siglo. Cinep.

Martín-Barbero, J. (1996). Heredando el futuro: pensar la educación desde la comunicación. Nómadas, (5) 10-22.

Mockus, A., Hernández, C. A., Granés, J., Charum, J., y Castro, M. C. (1987). Lenguaje, voluntad del saber y calidad de la educación. Educación y Cultura, (12), 60-70.

Mockus, A., Hernández, C. A., Granés, J., Charum, J., y Castro, M. C. (1995). Las fronteras de la escuela. Magisterio.

Muñoz, G. y Mora, A. (2016). Comunicación-educación en la cultura para América Latina. Uniminuto.

Saldarriaga, O. (2015). Hacia un campo conceptual y narrativo de la pedagogía en Colombia. En J. A. Echeverri, Paradigmas y conceptos en educación y pedagogía (pp. 33-78). Siglo del Hombre Editores.

Universidad Pedagógica Nacional. (1999). Bases conceptuales y áreas de trabajo del Colegio Académico de Comunicación y Educación CACE. UPN.

Valderrama, C. E. (2000). Comunicación-educación: coordenadas, abordajes y travesías. DIUC, Universidad Central.

Vásquez, T. (1995). Editorial. Pedagogía y Saberes, (6), 5-6.

Article Details