From the electoral program to the political campaign on Twitter Analysis of the data subscribed to the interaction on Twitter of the winning campaigns in Medellín and Bogotá for 2019

Main Article Content

Santiago Duque Giraldo
Carlos Andrés Salazar Martínez

Abstract

This research studies the transfer process that occurs between the government program of a candidate to hold public office and his political campaign through social networks. In particular, the framing, prominence, and meaning assigned to the messages published in these virtual environments are evaluated and the emotional charge assigned to the information is examined. The analysis has as a case study the regional elections of October 27, 2019, in Colombia, specifically the Twitter campaigns of the winning candidates of the mayoralties of Bogotá and Medellín. The comparative study of the publications of both candidates is done using the data analysis platform: Python - Orange3, which includes mathematical models for natural language analysis and sentiment analysis. The conceptual framework of this study is supported by the Agenda Setting theory and the message framing concept developed by McCombs and Evatt; notions that allowed establishing the contribution that the imminent transfer of electoral contests to social networks has made to the political debate.

Keywords:
Big data Agenda setting Politic campaign Public opinion Twitter

References

Alcaldía de Medellín. (2011). Planificar ciudad con visión compartida. Cartilla guía sobre el proceso participativo de formulación y seguimiento de los planes municipales de desarrollo [PDF]. https://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/wpccontent/ Sites/Subportal%20del%20Ciudadano/Planeaci%C3%B3n%20Municipal/Secciones/ Publicaciones/Documentos/Otros/Planificar%20ciudad%20con%20visi%C3%B3n%20 compartida.pdf

Alonso Muñoz, L., Miquel Segarra, S. y Casero Ripollés, A. (2016). Un potencial comunicativo desaprovechado. Twitter como mecanismo generador de diálogo en campaña electoral. Revista de Comunicación, (11). https://www.raco.cat/index.php/ObraDigital/article/view/315496

Bogotá Cómo Vamos. (2019). Encuesta de Percepción Ciudadana 2019. https://bogotacomovamos.org/encuesta-de-percepcion-ciudadana-2019/

Boletín informativo Registraduría Nacional del Estado Civil (1 de octubre de 2019). 36.602.752 colombianos están habilitados para votar en las elecciones del 27 de octubre. www. registraduria.gov.co. https://www.registraduria.gov.co/36-602-752-colombianos-estanhabilitados-para-votar-en-las-elecciones-del-27-de.html

Christiano, T. D. (2001). Democracy: Normative Theory. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, Elsevier, 3413-3419 Concejales analizaron de cerca el flagelo de la extorsión en medellín y las acciones para combatirlo (29 de julio de 2020). Concejo de Medellín. Problematica de extorsión en Medellín. https://www.concejodemedellin. gov.co/es/node/6120?language_content_entity=es

Dennison, J. (2019). A review of public issue salience: concepts, determinants and effects on voting. Political Studies Review, 17(4), 436-446. https://doi-org.ezproxy.eafit.edu. co/10.1177/1478929918819264

Entman, R. (1993). Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51-58.

Gutiérrez Rubí, A. (2011). La política vigilada. La comunicación política en la era de Wikileaks. Editorial UOC.

Gutmann, A. (2007). Democracy. En R. E. Goodin, P. Pettit y T. Pogge (Eds.), A companion to contemporary political philosophy. Oxford, Blackwell.

Hu, M. y Liu, B. (2004). Mining opinion features in customer reviews. Proceedings of AAAI Conference on Artificial Intelligence, 4, 755-760.

Hutto, C., & Gilbert, E. (2014). VADER: A Parsimonious Rule-Based Model for Sentiment Analysis of Social Media Text. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 8(1), 216-225. Retrieved from https://ojs.aaai.org/index.php/ICWSM/ article/view/14550

Innerarity, D. (2011). Los límites de la transparencia. El País.

Jungherr, A. (2016). Twitter use in election campaigns: a systematic literature review. Journal of Information Technology & Politics, 13(1), 72-91. https://doi-org.ezproxy.eafit.edu.co/10.1080/19331681.2015.1132401

Mccombs, M. y Evatt, D. (1995). Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la agenda setting. Comunicación y Sociedad, III(1), 7-32.

Medellín Cómo Vamos. (2019). Encuesta de Percepción Ciudadana de Medellín 2019. https://www.medellincomovamos.org/download/presentacion-encuesta-de-percepcionciudadana-de-medellin-2019/

Medina, R. Z. (2015). Los usos políticos de Twitter como herramienta para enmarcar los retos políticos: retos y oportunidades. Discursos mediáticos en contextos electorales.

En Muñiz, C., & Martínez, J. D. (2016). Discursos mediáticos en contextos electorales. Monterrey: Ediciones UANL.I.S.B.N.: 978-607-27-0534-0

Misión de Observación Electoral [MOE]. (2019). Tercer reporte de candidatos a gobernación y alcaldía (capitales de departamento) [PDF]. https://moe.org.co/wp-content/uploads/2019/10/Tercer-reporte-Ingresos-y-Gastos_-elecciones-2019.pdf

Oficina de Estudios Económicos. (2020). CONTEXTO MACROECONÓMICO DE COLOMBIA. www.mincit.gov.co. https://www.mincit.gov.co/getattachment/1c8db89b-efed-46ec-b2a1-56513399bd09/Colombia.aspx

Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (s. f.) Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Parmelee, J. H. (2013). Political journalists and Twitter: Influences on norms and practices. Journal of Media Practice, 14(4), 291–305. https://doi-org.ezproxy.eafit.edu.co/10.1386/jmpr.14.4.291_1Porter, J. (2009). Relationship symmetry in social setworks: Why Facebook will go fullyasymmetric.Bokardo

Pose, J. C. (2002). CASTELLS, Manuel. La Galaxia Internet. Barcelona: Areté, 2001. 316 p. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Universidad de Barcelona, VII(374). http://www.ub.es/geocrit/b3w-374.htm [ISSN 1138-9796].

Scheufele, D. y Uyengar, S. (2013). The state of framing research: a call for new directions. En K. Kenski y K. H. Jamieson (Eds.), The oxford handbook of political communication theories.

Seeberg, H. B. (2017). How stable is political parties’ issue ownership? A cross-time, crossnational analysis. Political Studies, 65(2), 475-492. https://doi-org.ezproxy.eafit.edu.co/10.1177/0032321716650224

Transparencia por Colombia. (2019). Seguimiento financiación de campañas y rendición de cuentas elecciones territoriales 2019 [PDF]. https://transparenciacolombia.org.co/wpcontent/uploads/informe-no-2-elecciones-2019-1.pdf

Universidad Externado de Colombia. (s. f.). Orientaciones para la formulación de planes de desarrollo 2016-2019 [PDF]. https://www.uexternado.edu.co/wp-content/ uploads/2017/04/GUIA-cordepaz-1.pdf

Article Details