Awakening of Liberation Spirituality: Evolution of its Manifestations from Medellín to Puebla

Main Article Content

Miguel Ángel Estupiñán
Adriana Alejandra Hoyos Camacho
Rosana Elena Navarro Sánchez
Hermann Rodríguez Osorio
Orlando Solano Pinzón
Jorge Antonio Zurek Lequerica

Abstract

The paper aims to make explicit the theological sense of the evolution of the expressions of Latin American spirituality between the General Episcopal Conferences of Medellín and Puebla. Thus, the paper is the result of a profound and systematic research –following the theological method proposed by Bernard Lonergan- which studies the writings on spirituality produced during the indicated period. It focuses on the Liberation Spirituality which was developed on the fringes of the traditional religious practices and on the experience of God that occurs through the contact with the poor, i.e., in the middle of a search for liberation. The paper states that the theological sense of the emergence and unfolding of such spirituality lies in the idea that the Spirit expresses itself in the liberation of the poor and in the formation of a biblical spirituality, which is Christocentric and includes the political dimension of love.

Keywords:
Religion Religious Experience Theology Mysticism Social Justice

References

Assman, H. (1971). Opresión-liberación. Desafío a los cristianos. Montevideo: Tierra Nueva.

Boff, L. (1975). La experiencia de Dios. Bogotá: Indoamerican Press Service.

_____. (1979). Contemplativus in liberatione. De la espiritualidad de liberación a la práctica de liberación. Christus (529-530), 64-68. 430 | Cuestiones Teológicas, Vol. 40, No. 94 (julio - diciembre, 2013) Miguel Ángel Estupiñán - Adriana Alejandra Hoyos Camacho - Rosana Elena Navarro Sánchez - Hermann Rodríguez Osorio - Orlando Solano Pinzón - Jorge Antonio Zurek Lequerica

_____. (1981). De la espiritualidad de la liberación a la práctica de la liberación hacia una espiritualidad latinoamericana. Bogotá: Indo American Press Service.

_____. (1986). Desde el lugar del pobre. Santander: Sal Terrae.

Castillo, A. (1977). La espiritualidad latinoamericana emergente. Christus, (500), 19-53.

Castillo, A., Galilea, S., y Sobrino, J. (1980). Oración cristiana y liberación. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Codina, V. (1979). Un criterio de discernimiento: los pobres. Revista Diakonía, (11), 61-66.

Ellacuría, I. (1979). La contemplación en la acción de la justicia. Revista Diakonía, (2), 7-14.

Galilea, S. (1976). El exilio como “noche” de la liberación. Christus, (488), 37-42.

_____. (1977). La espiritualidad de la liberación como espiritualidad política. Christus, (499), 29-32.

_____. (1980). El rostro latinoamericano de la espiritualidad: las fuentes históricosociales de la espiritualidad. Christus, (529-530), 69-72.

Grupo de Investigación Academia. (2011). Entrevista concedida por C. Maccise, vía Skype, desde México, D.F., en octubre de 2011, a los miembros del Grupo.

Guerra, A. (1976). Liberación y contemplación. Revista de Espiritualidad, (138), 33-61.

Gutiérrez, G. (1975). Teología de la liberación. Perspectivas. Salamanca: Sígueme.

_____. (1979). Pobres y liberación en Puebla. Revista Diakonía, (10), 39-69.

_____. (1983). Beber en su propio pozo. Lima: CEP.

_____. (1989). El Dios de la vida. Lima: Instituto Fray Bartolomé de las Casas.

Hernández Pico, J. (1980). La oración en los procesos latinoamericanos de liberación. Páginas, 5 (31), 24-30.

Maccise C. (1976). Espiritualidad de la vida religiosa hoy en América Latina. Christus, (488), 29-36.

_____. (1978). Ser signos de liberación: cuestionamientos a la vida religiosa desde las enseñanzas de San Pablo. Bogotá: CLAR. Cuestiones Teológicas, Vol. 40, No. 94 (julio - diciembre, 2013) | 431 El despertar de la espiritualidad de la liberación: evolución de sus expresiones desde Medellín hasta Puebla

_____. (2007). Aportes de la vida religiosa a la espiritualidad de la liberación. En Aportes de la vida religiosa a la teología latinoamericana y del Caribe. Hacia el futuro, 422-450. Recuperado de http://www.clar.org/clar/index.php?m odule=Contenido&type=file&func=get&tid=3&fid=descarga&pid=61.

Olivera, B. (1976). Contemplación en el hoy de América Latina. Buenos Aires: Patria Grande.

Oliveros, R. (1990). Historia de la teología de la liberación. Recuperado en http:// servicioskoinonia.org/relat/300.htm.

Pikaza, X. (2010). Diccionario de pensadores cristianos. Estella (Navarra): Verbo Divino.

_____. (2010). Diccionario de pensadores cristianos. Estella (Navarra): Verbo Divino.

Sobrino, J. (1976). Cristología desde América Latina: esbozo a partir del seguimiento del Jesús Histórico. México: Centro de Reflexión Teológica.

_____. (1977). La oración de Jesús y del cristiano. Christus, 42 (500), 25-48.

_____. (1979a). El seguimiento de Jesús como discernimiento. Revista Diakonía, (11), 16-28.

_____. (1979b). Espiritualidad de Jesús y de la liberación. Christus, (529-530), 59-63.

Segundo Encuentro Latinoamericano de Espiritualidad. (1972). Hacia una espiritualidad latinoamericana. Teología, espiritualidad de la liberación. México: Kelly.

Article Details

Author Biographies

Miguel Ángel Estupiñán, Universidad Pontificia Bolivariana

Licenciado en Teología (2012); Candidato a la Maestría en Estudios Literarios, Universidad Nacional de Colombia (2013); egresado Facultad de Teología Pontificia Universidad Javeriana; miembro del grupo de investigación Academia de la Pontificia Universidad Javeriana.

Adriana Alejandra Hoyos Camacho, Universidad Pontificia Bolivariana

Magistra en Teología, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá (2008); Docente investigadora, Pontificia Universidad Javeriana; miembro del grupo de investigación Academia de la Pontificia Universidad Javeriana.

Rosana Elena Navarro Sánchez, Universidad Pontificia Bolivariana

Magistra en Teología (2007) y doctoranda en Teología por la Pontificia Universidad Javeriana, (Bogotá, Colombia) (2013); Docente investigadora de la misma Universidad; miembro del grupo Academia de la Pontificia Universidad Javeriana.

Hermann Rodríguez Osorio, Universidad Pontificia Bolivariana

Doctor en Teología (2000), Universidad Pontificia de Comillas, Madrid; Decano académico, Facultad de Teología, Pontificia Universidad Javeriana; Docente investigador de la misma Universidad; miembro del grupo Academia de la Pontificia Universidad Javeriana.

Orlando Solano Pinzón, Universidad Pontificia Bolivariana

Magíster (2001) y doctorando en Teología por la Pontificia Universidad Javeriana, (Bogotá, Colombia); Docente investigador de la misma Universidad; miembro del grupo Academia de la Pontificia Universidad Javeriana.

Jorge Antonio Zurek Lequerica, Universidad Pontificia Bolivariana

Doctor en Teología (2010) por ‘The University of Toronto’; Docente investigador de la Pontificia Universidad Javeriana; miembro del grupo Academia de la Pontificia Universidad Javeriana.