The animal and the feminine in the first 10 journalistic texts of García Márquez: the Nobel seed
Main Article Content
Abstract
Gabriel García Márquez began his journalistic career at El Universal de Cartagena with a column called “Punto y apart”. He was 21 years old and wrote his texts in the midst of official censorship, based on ideas that were born from international cables. The first 10 columns, published between Friday, May 21 and Wednesday, June 2, 1948 are, as Héctor Feliciano points out, “the favorite nursery of his language, his hyperbolic imagination and his mischievous sense of humor, guided by a broad curiosity and a diversity of topics, rare in our days of bland observers of the world” (Feliciano, 2012, p. 23). The work presented below consists of the textual analysis of the first 10 journalistic columns of Gabriel García Márquez, in order to identify microelements that allude to the animal and the feminine. These are brief texts where it is possible to identify numerous elements of the literary universe of the Nobel’s later work, which are characterized by the particular frequency with which the author includes references to the animal and female world as a resource to inject life and corporeality into his plays.
References
Abad Faciolince, H. (2012). El feliz mamagallista desdichado. En Gabo periodista. Antología de textos periodísticos de Gabriel García Márquez. Fundación para el Nuevo Periodismo Iberoamericano.
Arango, G. (2013). Un ramo de nomeolvides. García Márquez en El Universal. Editorial Universidad Pontificia Bolivariana.
Araújo Fontalvo, O. (2015). El legado de Macondo. Antología de ensayos críticos sobre Gabriel García Márquez. Editorial Universidad del Norte.
Feliciano, H. (2012). Gabo periodista. Antología de textos periodísticos de Gabriel García Márquez. Fundación para el Nuevo Periodismo Iberoamericano.
Galvis, S. (1996). Los García Márquez. Arango Editores.
Gilard, J. (1981). Prólogo. En G. García Márquez, Obra periodística. Textos costeños [Vol. 1]. Bruguera.
García Márquez, G. (1996, 7 de octubre). El mejor oficio del mundo. Palabras pronunciadas ante la 52 Asamblea de la Sociedad Interamericana de Prensa en Los Ángeles. http://especialgabo.fnpi.org/las-ideas-de-gabo/el-mejor-oficio-del-mundo/
García Márquez, G. (2002). Vivir para contarla. Norma.
García Usta, J. (2007). García Márquez en Cartagena: sus inicios literarios. Seix Barral.
Giorgi, G. y Rodríguez, F. (2007). Ensayos sobre biopolítica. Excesos de vida. Paidós.
Ludmer, J. (2009). Literaturas postautónomas 2.0. Propuesta Educativa, (32), año 18, 41 a 45.
Martin, G. (2012). Gabriel García Márquez: una visión panorámica. En Gabo periodista. Antología de textos periodísticos de Gabriel García Márquez. Fundación para el Nuevo Periodismo Iberoamericano.
Nascimento, E. (2016). Para un concepto de literatura en el siglo XXI: expansiones, heteronomías, desdoblamientos. En El lugar de la literatura en el Siglo XXI. Ediciones Universitarias de Valparaíso.
Pernett Morales, A. (2014, 27 de abril). De reportero en El Universal a Premio Nobel de literatura. El Universal. http://www.eluniversal.com.co/cultural/de-reportero-en-eluniversal- premio-nobel-de-literatura-158042
Rodríguez Amaya, F. (2015). Crónica y ficción en Gabriel García Márquez. Fuentes de una vocación universal, 1947-1953. En El legado de Macondo. Antología de ensayos críticos sobre Gabriel García Márquez. Editorial Universidad del Norte.
Sims, R. (1988). Periodismo, ficción, espacio carnavalesco y oposiciones binarias: la creación de la infraestructura novelística de Gabriel García Márquez. Hispania, 71 (1), 50-60. http://www.jstor.org/stable/343193
Villoro, J. (2012). Cuando la madrugada era verdad. Gabo periodista. Antología de textos
periodísticos de Gabriel García Márquez. Fundación para el Nuevo Periodismo
Iberoamericano.