Narrative as a theological research method within the framework of a hermeneutical epistemology
Main Article Content
Abstract
Hermeneutics has substantially contributed to the developments of Theology. Historically there has been an intrinsic link to its work that begins with approximations to Holy Scripture and offers further developments that seek to overcome textuality or literalness. In parallel, narratives as a research method also use hermeneutics as an epistemological approach perspective, giving meaning and rigor to interpretation and analysis. Thus, there is evidence of a common floor that allows weaving not only historical transfers but also routes of prospective action between theological hermeneutics and narrative hermeneutics. Regarding the above, this text seeks to approach theological work and narrative as scenarios that tend to reconstruct meanings that use hermeneutics to consolidate knowledge and approaches that constitute valuable inputs for the generation of knowledge. In this scenario, the aim is to analyze theology and narration from its episteme anchored in hermeneutics, and from there, to find common ground that allows narrative to be mediated as an input that, through its own techniques, instruments and analysis processes, can question the theological task today. This is a way of overcoming logic that exclude the contributions of everyday life and verbalized expression in human settings, thereby allowing the tracking of important inputs for theological research in action-oriented reasoning.
References
Adorno, T. (1969). Crítica cultura y sociedad. Ariel.
Arias Cardona, A. M. y Alvarado Salgado, S. V. (2015). Investigación narrativa: Apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES Psicología, 8(2), 171-181. https://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/3022
Bolívar Botía, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1), 1-26. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/49/91
Bolívar Botía, A. (2012). Metodología de la investigación biográfico-narrativa: Recogida y análisis de datos. En M. C. Passeggi y M. H. Abrahao (eds.), Dimensões epistemológicas e metodológicas da investigação (auto)biográfica (t. 2, pp. 79-109). Pontificia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. https://pics.unison.mx/doctorado/wp-content/uploads/2020/05/METODOLOGIA_DE_LA_INVESTIGACION_BIOGRAFICO-NARRATIVA.pdf
Bruner, J. (1988). Realidad mental, mundos posibles. Gedisa.
Casas Ramírez, J. A. (2010). La narrativa como eje articulador de las especializaciones funcionales de la teología: Bíblica, sistemática y de la acción. Cuestiones Teológicas, 37(88), 281-306. https://revistas.upb.edu.co/index.php/cuestiones/article/view/5495
Cortés Pascual, P. A. y Medrano Samaniego, C. (2005). ¿Es posible un enfoque integrador en la investigación narrativa? Revista de Investigación Educativa, 23(2), 449-467. https://revistas.um.es/rie/article/view/97801
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (coords.) (2012). El campo de la investigación cualitativa: Manual de investigación cualitativa. Gedisa.
Dilthey, W. (1974). Introducción a las ciencias del espíritu. Alianza.
Escalante, L. A. (2010). Teología fundamental en tiempos de globalización. Revista Iberoamericana de Teología, 6(11), 55-103. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=125219258003
Gadamer, H. G. (1992). Verdad y método. Sígueme.
García Martínez, J. (2010). La epistemología de la teología de la liberación y su hermenéutica desde la praxis. Telos, 12(3), 287-297. http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/1853
González Bernal, E. (2017). Místicas medievales: El rostro femenino de la teología. Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/48226
González Bernal, E. (2019). Reino de Dios y kénosis en el Maestro Eckhart: Lineamientos para una reflexión teológica contemporánea. Pontificia Universidad Javeriana.
Gurdián-Fernández, A. (2010). El paradigma cualitativo en la investigación socioeducativa. Instituto de Investigación en Educación. http://163.178.164.154/handle/123456789/393
Heidegger, M. (2007). El ser y el tiempo. Fondo de Cultura Económica.
Horkheimer, M. (1974). Teoría crítica. Amorrortu.
Klinger, A. y Ayala, M. (2022). Exploraciones en torno a la narrativa visual como posibilidad heurística. En J. J. Pérez-Vargas y J. A. Nieto-Bravo (eds.), Investigación narrativa en educación: Reflexiones metodológicas (pp. 105-134). Universidad Santo Tomás.
Landín Miranda, M., Rosario, D. y Sánchez Trejo, S. I. (2019). El método biográfico-narrativo: Una herramienta para la investigación educativa. Educación, 28(54), 227-242. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.011
Lara Corredor, D. E. (2010). Fides et praxis: Una teología de la acción humana. Theologica Xaveriana, 60(169), 81-103. https://doi.org/10.11144/Javeriana.tx60-169.fept
Latourelle, R. (1982). Teología de la revelación. Eunsa.
López, E. A. (2015). Teología de la historia como teología de la acción. Theologica Xaveriana, 65(180), 471-496. https://doi.org/10.11144/javeriana.tx65-180.thta
Marín, J. (2006). La investigación en educación y pedagogía: Sus fundamentos epistemológicos y metodológicos. Universidad Santo Tomás.
Moncada Guzmán, C. J. (2020). Perspectivas de la educación religiosa escolar desde los estudios de la religión. Universidad Santo Tomás. https://doi.org/10.15332/li.lib.2020.00216
Nieto-Bravo, J. (2019). Didáctica del sentido: Problematización del enseñar filosofía o el aprender a filosofar, desde las prácticas pedagógicas de la escuela católica. Editorial Académica Española.
Nieto-Bravo, J. (2022). Desarrollo con rostro humano desde las prácticas educativas populares. Universidad Santo Tomás.
Nieto-Bravo, J. y Moncada-Guzmán, C. (2022). Epistemología de la narración y el análisis narrativo. En J. Nieto-Bravo y J. Pérez-Vargas (eds.), Investigación narrativa en educación: Reflexiones metodológicas (pp. 27-66). Universidad Santo Tomás.
Nieto-Bravo, J. y Pérez-Vargas, J. (eds.) (2022). Investigación narrativa en educación: Reflexiones metodológicas. Universidad Santo Tomás.
Noratto Gutiérrez, J. A. y Suárez Medina, G. A. (2007). La racionalidad hermenéutica en teología. En G. Baena Bustamante, D. Martínez Morales, V. Martínez Morales, J. A. Noratto Gutiérrez y G. A. Suárez Medina, Los métodos en teología (pp. 103-129). Pontificia Universidad Javeriana.
Pablo, Obispo. Concilio Vaticano II. Constitución dogmática Dei Verbum sobre la divina revelación. Nov. 18 de 1965. https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651118_dei-verbum_sp.html
Pablo, Obispo. Concilio Vaticano II. Constitución pastoral Gaudium et spes sobre la Iglesia en el mundo actual. Dic. 7 de 1965. https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651207_gaudium-et-spes_sp.html
Páramo Bernal, P. (comp.) (2011). La investigación en ciencias sociales. Estrategias de investigación. Universidad Piloto de Colombia.
Páramo Bernal, P. (comp.) (2018). La investigación en ciencias sociales: Técnicas de recolección de la información. Universidad Piloto de Colombia. https://doi.org/10.2307/j.ctv7fmfjk
Paredes, G. (2009). Críticas epistemológicas y metodológicas a la concepción positivista en las ciencias sociales. Ensayo y Error: Revista de Educación y Ciencias Sociales, 18(36), 143-169. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5777158
Parra Mora, A. (2003). Textos, contextos y pretextos: Teología fundamental. Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/43283
Parra Mora, A. (2013). De camino a la teología de la acción. Theologica Xaveriana, 63(175), 143-171. https://doi.org/10.11144/Javeriana.tx63-175.dcta
Parra Mora, A. (2019). La función hermenéutica de la teología. Theologica Xaveriana, 39-38, 47-67. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/teoxaveriana/article/view/27967
Parra Mora, A. (2021). “Dicen, pero no hacen”: Teología de la acción. Pontificia Universidad Javeriana.
Pérez-Vargas, J. J. y Pinto, C. (2022). Técnicas e instrumentos para la construcción de narrativas. En J. J. Pérez-Vargas y J. A. Nieto-Bravo (eds.), Investigación narrativa en educación: Reflexiones metodológicas (pp. 133-178). Universidad Santo Tomás.
Pérez-Vargas, J. J., Nieto-Bravo, J. A. y Santamaría Rodríguez, J. E. (2019). La hermenéutica y la fenomenología en la investigación en ciencias humanas y sociales. Civilizar: Ciencias Sociales y Humanas, 19(37), 21-30. https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2019.2/a09
Pérez-Vargas, J. J., Nieto-Bravo, J. A. y Santamaría Rodríguez, J. E. (2020). Hermeneutics and Phenomenology in Human and Social Sciences Research. Civilizar: Ciencias Sociales y Humanas, 20(38), 137-144. https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.1a10
Pérez-Vargas, J. J., Ramírez, J. J. y Rojas Mesa, J. E. (2020). La investigación documental como sustento de la investigación social y educativa. En J. J. Pérez-Vargas y J. A. Nieto-Bravo (eds.), Reflexiones metodológicas de investigación educativa: Perspectivas sociales (pp. 105-135). Universidad Santo Tomás. https://doi.org/10.2307/j.ctv218m6kc.6
Quintero Torres, F. A. y Ortiz Jiménez, J. G. (2020). Representaciones sociales: Una perspectiva metodológica para la investigación educativa. En J. J. Pérez-Vargas y J. A. Nieto-Bravo (eds.), Reflexiones metodológicas de investigación educativa: Perspectivas sociales (pp. 57-104). Universidad Santo Tomás. https://doi.org/10.2307/j.ctv218m6kc.5
Ramírez Robledo, L. E., Arcila, A., Buriticá, L. E. y Castrillón, J. (2004). Paradigmas y modelos de investigación: Guía didáctica y módulo. Fundación Universitaria Luis Amigó.
Ricoeur, P. (1985). Freud: Una interpretación de la cultura. Siglo XXI.
Ricoeur, P. (2000). Narratividad, fenomenología y hermenéutica. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 25, 189-207. https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/15057
Ricoeur, P. (2004). Tiempo y narración. Siglo XXI.
Ricoeur, P. (2006). Teoría de la interpretación: Discurso y excedente de sentido. Siglo XXI.
Ruiz Aguilera, A. (2005). Fundamentos de la investigación educativa en metodología de la investigación educacional. Pueblo y Educación.
Sánchez, O., Mazzini, M. y De Mori, G. (eds.) (2022). Teología práctica e interdisciplinariedad. Pontificia Universidad Javeriana.
Santamaría Rodríguez, J. E. (2014). Teología de la realidad histórica: La revelación de Dios como mayéutica histórica. Reflexiones Teológicas, 13, 161-186. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5794686
Schettini, P. & Cortazzo, I. (2015). Análisis de datos cualitativos en la investigación social. Universidad Nacional de La Plata. https://doi.org/10.35537/10915/49017
Torres Muñoz, J. S. (2017). Retórica y competencia comunicativa: Configuración discursiva de la formación humanística [tesis de doctorado, Universidad Santo Tomás]. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/9688
Urbano Gómez, P. A. (2016). Análisis de datos cualitativos. Revista Fedumar: Pedagogía y Educación, 3(1), 113-126. http://editorial.umariana.edu.co/revistas/index.php/fedumar/article/view/1122
Velásquez Camelo, É. E. (2020). El carácter simbólico de la revelación. Argumenta Bíblica Theologica, 2(3), 7-21. https://revistas.uniclaretiana.edu.co/index.php/Revista_Argumenta/article/view/62
Von Balthasar, H. U. (1992). Teología de la historia. Encuentro.