University, post humanism and meaning: e perspective of a catholic university
Main Article Content
Abstract
In the first place, this article argues that universities have today an unavoidable commitment with truth on the human being, because the person is the receptacle of a renewed humanism which cannot be reduced by scientific instrumentality or a lack of trascendence. In the second place, this article characterized the identity and mission of the Catholic University as a distinctive feature, generating the experience of Christ, road, truth and life; and, in the third place, the author proposes the Catholic University as the place for the post humanism of love. We Catholic University should have the best academic standards ensuring thus the eYciency of its graduates; and, above all, to be the =rst to foster and convey the experience of God through the building of a society sensible to the others, accepting their di[erences, and sensitive to pardon and love.
References
Arendt, Hannah. (2005). La condición humana. Barcelona: Paidós.
Arboleda, Carlos. (2008). Profundidad y cultura. Medellín: UPB.
Arboleda, Carlos. (2011). Experiencia y testimonio. Medellín: UPB.
Benedicto XVI. (2008). Caritas in veritate. Recuperado de http://www.vatican. va/holy_father/benedict_xvi/encyclicals/documents/hf_ben-xvi_enc_20090629_caritas-in-veritate_sp.html
Benedicto XVI. (2005). Deus caritas est. Recuperado de http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/encyclicals/documents/hf_ben-xvi_enc_20051225_deus-caritas-est_sp.html
Celam. Documento de Aparecida. Recuperado de http://www.celam.org/aparecida/ Espanol.pdf
Castrillón, Luis Alberto. (2010). “La vivenciación =losó=ca”. Buenos Aires: Conicet.
Ferreiro Almeda, L. (2002). El acontecimiento será nuestro maestro interior. NOUS, (6) 67-91.
Frankl, V. (1991). Lo que no está escrito en mis libros. Memorias. Buenos Aires: San Pablo.
Friedman, M. (1976, septiembre 13). Friedman doctrine: We Social Rsponsability of Business is to Increase its Pro=ts. New York Times Magazine.
Juan Pablo II. (1990). Ex Corde Ecclesiae. Recuperado de http://www.vatican. va/holy_father/john_paul_ii/apost_constitutions/documents/hf_jpii_apc_15081990_ex-corde-ecclesiae_sp.html
Heidegger, Martin. (1994). La pregunta por la técnica. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Marion, Jean- Luc. (2005). El fenómeno erótico. (Trad.). Silvio Mattoni. Córdoba: Ediciones literales.
______. (marzo 3, 2007). La irracionalidad de la racionalidad sin razón. Entrevista con Silvio Guerra. Huellas. Revista Internacional de Comunión y Liberación. (3). Recuperado de http://www.huellas-cl.com/2007S/03/lairracionalidad. html
Montejano. (2007). La universidad, ayer, hoy y siempre. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
Nussbaum, Martha. (2011). Sin fines de lucro. Madrid: Katz editores.
_____. (2003). La terapia del deseo. Barcelona: Paidós.
Ortega y Gasset. (1961). Una fiesta de paz. Obras completas1. Revista de occidente. Madrid.
Paniker, Salvador. (1992). Filosofía y mística. Barcelona: Editorial Kairós.
Pontificio concejo justicia y paz (24 de octubre 2011). Nota. Por una reforma del sistema financiero y monetario internacional en la perspectiva de una autoridad pública con competencia universal. Recuperado de http://www.vatican.va/roman_curia/ponti=cal_councils/justpeace/documents/rc_pc_justpeace_doc 20111024_nota_it.html
Sábato, Ernesto. (2000). La resistencia. Buenos aires: Seix Barral.
Savater, Fernando. (2009). El valor de educar. Barcelona: Ariel.
Soto, Gonzalo. (2006). Filosofía y cultura. UPB: Medellín.