Phenomenology and liberation theology: the theological turn in latin american theology
Main Article Content
Abstract
The idea of the theological turn is for us an actual academic tradition which has contributed to reconsider the humanities and, especially, theology. As is well known, the expression "theological turn" was coined by the French philosopher Dominique Janicaud (1937-2002), who used it to question the direction that some French philosophers were giving to phenomenology. Janicaud thought that those philosophers had made phenomenology address issues which were not within its object of study, issues that actually belong to the discipline which purpose is to look for the logos of faith, i.e., theology. Those philosophers had turned the phenomenon of revelation –the "saturated phenomenon" as we call it today using the expression of Jean-Luc Marion and which is understood as an object of experience (especially of mystical experience)– into an object of study of phenomenology, with all which is implied by that.
References
Arboleda, C.; & Restrepo C. E. (Ed.). (2013). El Giro Teológico. Nuevos caminos de la filosofía. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana.
Concilio Vaticano II. (1964). Constitución Dogmática Lumen Gentium sobre la Iglesia.
Concilio Vaticano II. (1965). Constitución Pastoral Gaudium et Spes sobre la Iglesia en el mundo actual.
Escuela de Teología, Filosofía Y Humanidades (2012). Revista Cuestiones Teológicas. 39 (92).
Gutiérrez, G. (1972). Teología de la liberación. Perspectivas. Barcelona: Ed. Sígueme.
Janicaud, D. (1991). Le tournant théologique de la phénomenologie française. París: Éd. De l'Éclat.
Janicaud, D. (1998). La philosophie éclatée. París: Éd. De l'Éclat.
Juan Pablo II. (1985). Encíclica Slavorum Apostoli sobre el milenario de la evangelización de los pueblos eslavos.
Juan Pablo II. (1995). Carta Apostólica Orientale Lumen en el centenario de la Encíclica Orientalium Dignitas de León XIII.
Libânio, J. B. (1989). Teología de la liberación. Guía didáctica para su estudio. Santander: Ed. Sal Terrae.
Marion, J. (1992) "Le phénomène saturé". En Courtine, J. Philosophie et Théologie (pp. 79-128). París: Criterion.
Marion, J. (2002). Dieu sans l'être. París: Quadrige / P.U.F. Dios sin el ser (Trad. Carlos Enrique Restrepo y otros). Vilaboa (Pontevedra): Ed Ellago.
Mcgrath, M. G. (1995). Vaticano II, iglesia de los pobres y teología de la liberación. Medellín.
Restrepo, C. E. (1995). La remoción del Ser. Bogotá: San Pablo.
Ruz, M. O., Rosolino, G., & Schickendantz, C. (2008). Razón anamnética, sufrimiento ajeno y teodicea. Claves de lectura, logros y límites de la obra de Johann Baptist Metz. Teología y Vida, XLIX, 575-603.