The third historical Jesus research and its agendas: A meta-critical phase of research

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Juan Sebastián Hernández Valencia
https://orcid.org/0000-0002-9567-4205
Manuel David Gómez Erazo

Abstract

The problem addressed in the article is the change in the epistemological orientation of the third historical Jesus research. This analysis makes an important contribution to the history of Third Quest research and its critique of ideology. To this end, the seven most relevant trends of the current phase of this third quest, such as the “No Quest,” the “New Quest,” the “Fourth Quest,” and the “Jesus-Memory-Approach,” among others, as well as the critique of the results and the history of historical Jesus research, were analyzed. However, this plurality and radical depth has the disadvantage of presenting itself as chaos. This article aims to understand the tendency that operates from the meta-critical consciousness in its diverse accumulation of results, approaches and critiques of theological research agendas. The conceptual framework within which the analysis is focused is provided by the theories and concepts of the previously mentioned seven main lines of current research. In particular, in the critique of the interpretative models used so far, such as the criteria of historicity. This framework is accompanied by a methodology of review of the main theses and exponents of each of the emerging trends in the new meta-critical phase of the search, and it then presents a critical view of the whole of this phase of epistemological reorientation of research. Among other conclusions, an understanding of the epistemological models operating in the research and its new study typologies is presented.

Keywords:
Historical Jesus Third Quest Historiographical Paradigm Historicity Criteria Theological Agenda No Quest New Quest Fourth Quest Jesus-Memory-Approach

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Author Biographies

Juan Sebastián Hernández Valencia, Universidad Católica Luis Amigó

Doctor en Teología, magíster y teólogo, Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia. Profesor de la Facultad de Educación y Humanidades en los programas de Teología, Filosofía, el Departamento de Identidad y Amigoniana, y en el área bíblica de la Maestría en Estudios Teológicos Contemporáneos de la Escuela de Posgrados de la Universidad Católica Luis Amigó. Investigador principal, miembro del grupo de investigación en Filosofía y Teología Crítica, línea de investigación en métodos y conocimiento teológico de la Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia.

Manuel David Gómez Erazo, Universidad Católica Luis Amigó

Candidato a doctor en teología, Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia. Especialista en Estudios Bíblicos, Universidad Claretiana, Colombia. Licenciado en Filosofía y Ciencias Religiosas, Universidad Santo Tomás, Colombia. Profesor de la Facultad de Educación y Humanidades en el programa de Teología y el Departamento de Identidad Amigoniana. Coordinador de la Maestría en Estudios Teológicos Contemporáneos de la Escuela de Posgrados de la Universidad Católica Luis Amigó. Coinvestigador, miembro del grupo de investigación en Filosofía y Teología Crítica, línea de investigación en métodos y conocimiento teológico de la Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia.