Phenomenology and social representations as a research method for the theological understanding of spirituality

Main Article Content

José Edwar Escobar Mejía
https://orcid.org/0000-0002-7251-0718
Fredy Alonso Quintero Torres
https://orcid.org/0000-0002-7922-4896
Ciro Javier Moncada Guzmán
https://orcid.org/0000-0003-0796-9546

Abstract

Phenomenology is configured as a research method within the framework of theological research. It is also thought of as an epistemological perspective when the intentionality of an inquiry is linked to the social representations that underlie a given context, since its determination from the interactions, stories, understandings and practices of the subjects enable a deep understanding of the problem being addressed. This is added when the delimitation exercise focuses on the question of human spirituality, since it is possible to understand it as a human phenomenon evident in the daily life world as well as a place of interest for theological analysis. Hence, this article aims to show the links between phenomenology and social representations as a research method in theology for the deep understanding of the projects of this field of knowledge linked to spirituality. The resulting scope of this is the presentation of the correlation of these conceptual categories as a contribution to the investigative processes from theological knowledge. The results represent the theoretical triangulation of several research projects addressed by the authors where the central categories exposed were their place of inquiry, in such a way that a prospective methodological exposition is achieved in the end to support researchers in related areas. A possible route based on awareness, openness to the phenomenon, inquiry through the senses and praxis is concluded.

Keywords:
Phenomenology Social Representations Spirituality Method Theological Research Awareness Openness Sense Meaning Theological Praxis

References

Abric, J. (2001a). A structural approach to social representations. En K. E. Deaux y G. E. Philogène (eds.), Representations of the social: Bridging theoretical traditions (pp. 42-47). Blackwell Publishers.

Abric, J. (2001b). Prácticas sociales y representaciones. Coyoacán.

Acuña, F. A. y Sánchez-Castellanos, M. V. (2019). Aporte de las revistas científicas colombianas de teología y filosofía en la difusión de investigaciones sobre corrupción, paz y reconciliación a partir de un estudio bibliométrico. Revista Interamericana de Bibliotecología, 42(2), 127-139. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v42n2a02

Araya Umaña, S. (2002). Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. http://www.efamiliarycomunitaria.fcm.unc.edu.ar/libros/Araya%20Uma%F1a%20Representaciones%20sociales.pdf

Beltrán, W. (2019). Aportes a la comprensión de la increencia en Colombia. Theologica Xaveriana, 698(188), 1-24. https://doi.org/10.11144/javeriana.tx69-188.acic

Benavent Vallés, E. (2013). Espiritualidad y educación social. UOC.

Bueno Castellanos, M., De Souza Martins, M. y Posada-Bernal, S. (2020). Espiritualidad y estilos de vida. Cuestiones Teológicas, 47(108), 102-118. https://doi.org/10.18566/cueteo.v47n108.a06

Comte-Sponville, A. (2006). El alma del ateísmo: Introducción a una espiritualidad sin Dios. Paidós.

Corbí, M. (2007). Hacia una espiritualidad laica: Sin creencias, sin religiones, sin dioses. Herder.

Dawkins, R. (2006). El espejismo de Dios. Espasa.

Doise, W., Clèmence, A. y Lorenzi-Cioldi, F. (2005). Representaciones sociales y análisis de datos. Instituto Mora.

Espinosa Arce, J. P. (2021). Espiritualidad de los sentidos en los relatos de la ciudad. Cuestiones Teológicas, 48(110), 193-206. https://doi.org/10.18566/cueteo.v48n110.a01

Estupiñán, M. Á., Hoyos Camacho, A. A., Navarro Sánchez, R. E., Rodríguez Osorio, H., Solano Pinzón, O. y Zurek Lequerica, J. A. (2013). El despertar de la espiritualidad de la liberación: evolución de sus expresiones desde Medellín hasta Puebla. Cuestiones Teológicas, 40(94), 405-431. https://revistas.upb.edu.co/index.php/cuestiones/article/view/5062

Farr, R. M. (1986). Las representaciones sociales. En S. Moscovici (comp.), Psicología social. Vol. 2: Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 495-506). Paidós.

Foucault, M. (1987). Hermenéutica del sujeto. La Piqueta.

Gamarra, S. (1994). Teología espiritual. Biblioteca de Autores Cristianos.

Gaviria Cuartas, C. A. (2012). El retorno a la esencia fenomenológica de las representaciones sociales. Intercultural Communication Studies, 21(1), 78-88. https://www.kent.edu/sites/default/files/file/09CesarAugustoGaviriaCuartas.pdf

Gómez Díaz, J., Hoyos Camacho, A. A., Rodríguez Osorio, H. y Solano Pinzón, O. (2016). El sentido teológico de una espiritualidad en camino: La espiritualidad de la liberación entre Puebla y Santo Domingo. Cuestiones Teológicas, 43(99), 149-174. https://doi.org/10.18566/cueteo.v43n99.a07

Grondin, J. (2012). Hablar del sentido de la vida. Utopía y Praxis Latinoamericana, 17(56), 71-78. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/2875

Hadot, P. (2006). Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Siruela.

Heidegger, M. (1997). Ser y tiempo. Escuela de Filosofía Universidad ARCIS.

Henry, M. (2001). Encarnación: Una filosofía de la carne. Sígueme.

Hoyos Vásquez, G. (1993). El mundo de la vida como tema de la filosofía. Universitas Philosophicas, 20, 137-147. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/vniphilosophica/article/view/11749

Husserl, E. (1996). Meditaciones cartesianas. Fondo de Cultura Económica.

Husserl, E. (2006). Investigaciones Lógicas, 1. Alianza.

Ibáñez, T. (1994). Representaciones sociales: Teoría y método. En Psicología social construccionista (pp. 153-216). Universidad de Guadalajara.

Jodelet, D. (1986). La representación social: Fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (comp.), Psicología social. Vol. II: Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). Paidós.

Jodelet, D. (2000). Representaciones sociales: Contribución a un saber sociocultural sin fronteras. En D. Jodelet y A. Guerrero Tapia (coords.), Develando la cultura: Estudios en representaciones sociales (pp. 7-30). Universidad Nacional Autónoma de México.

Jodelet, D. (2018). Ciencias sociales y representaciones: Estudio de los fenómenos representativos y de los procesos sociales. De lo local a lo global. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 8(2), e041-e041. https://doi.org/10.24215/18537863e041

Jodelet, D. y Balduzzi, M. M. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. Espacios en Blanco: Serie Indagaciones, 21(1), 133-154. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=384539803006

López, C. (2019). La espiritualidad en el aula: Una experiencia situada y sentida. Revista Cultura, 50(280), 19-21.

Mahecha, G. A., Moncada Guzmán, C. J. y Quitián Álvarez, E. A. (2021). Aportes de la espiritualidad a la construcción de pluralismo religiosos en la escuela. En B. L. Ríos Cuéllar y W. Renán Rodríguez (eds.), Hecho religioso, cultura y derecho: La libertad religiosa en Iberoamérica. Pluralidad religiosa y de cultos en Colombia e Iberoamérica (pp. 574-590). Universidad del Magdalena.

Merleau-Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Península.

Moncada Guzmán, C. J. (2020). Perspectivas de la educación religiosa escolar desde los estudios de la religión. Universidad Santo Tomás. https://doi.org/10.15332/li.lib.2020.00216

Moncada Guzmán, C. J. (2021). Espiritualidad y religión en la escuela. Cuadernos de Pedagogía, 518, 12-15.

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul. https://apunteca.usal.edu.ar/id/eprint/2256/

Moscovici, S. (1988). Notes towards a description of social representations. European Journal of Social Psychology, 18(3), 211-250. https://doi.org/10.1002/ejsp.2420180303

Moscovici, S. (1993). Psicología social. Vol. 2: Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Paidós.

Moscovici, S. (2004). La psychanalyse, son image et son public. Presses Universitaires de France. https://doi.org/10.3917/puf.mosco.2004.01

Naranjo Higuera, S. A. y Moncada Guzmán, C. J. (2019). Aportes de la educación religiosa escolar al cultivo de la espiritualidad humana. Educación y Educadores, 22(1), 113-119. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.1.6

Nieto-Bravo, J. (2022). Desarrollo con rostro humano desde las prácticas educativas populares. Universidad Santo Tomás.

Nieto-Bravo, J., Pérez-Vargas, J. y Santamaría-Rodríguez, J. (2021). Desafíos a la divulgación científica del conocimiento en la actualidad. Civilizar: Ciencias Sociales y Humanas, 21(40), 9-10.

Ordóñez Echeverría, J. (2021). Pasión, muerte y resurrección de los derechos humanos. Cristianisme i Justicia.

Oré Kovacs, N. (2020, 13 de septiembre). La tensión entre los modelos de las representaciones sociales y la fenomenología: Reflexiones filosóficas sobre el método de las ciencias de la conducta. Pólemos. https://polemos.pe/la-tension-entre-los-modelos-de-las-representaciones-sociales-y-la-fenomenologia-reflexiones-filosoficas-sobre-el-metodo-de-las-ciencias-de-la-conducta/

Otto, R. (1996). Lo santo, lo racional y lo irracional en la idea de Dios. Alianza.

Panikkar, R. (1990). Sobre el diálogo intercultural. San Esteban.

Parra Mora, A. (2021). Dicen pero no hacen: Teología de la acción. Pontificia Universidad Javeriana.

Pérez-Vargas, J. J. y Nieto-Bravo, J. A. (2020). Reflexiones metodológicas de investigación educativa: Perspectivas sociales. Universidad Santo Tomás. https://doi.org/10.15332/li.lib.2020.00218

Pérez-Vargas, J. J. y Nieto-Bravo, J. A. (2020). Representaciones sociales: Una perspectiva metodológica para la investigación educativa. En J. J. Pérez-Vargas y J. A. Nieto-Bravo (eds.), Reflexiones metodológicas de investigación educativa: Perspectivas sociales (pp. 57-104). Universidad Santo Tomás. https://doi.org/10.15332/li.lib.2020.00218

Pérez-Vargas, J. J., Silva Martínez, L. F., Quintero Malo, L. C., Rodríguez Páez, Y. L. y Niño Gil, D. A. (2019). La bioética como escenario de reflexión multidisciplinar. Universidad El Bosque.

Pico, A. M., Cubillos, H. E. y Mahecha, G. A. (2018). Aportes de la dimensión espiritual al currículo de la ERE en el caso de la educación básica. Revista Nuevas Búsquedas, 8, 15-27. http://www.unimonserrate.edu.co/wp-content/uploads/2019/01/Revista-Nuevas-busquedas_alta1.pdf

Piña, J. M. (2004). La teoría de las representaciones sociales: Nociones y linderos. En J. M. Piña (coord.), La subjetividad de los actores de la educación (pp. 15-54). Universidad Nacional Autónoma de México.

Piñero Ramírez, Silvia L. (2008). La teoría de las representaciones sociales y la perspectiva de Pierre Bourdieu: Una articulación conceptual. CPU-e: Revista de Investigación Educativa, 7, 1-19. https://www.redalyc.org/pdf/2831/283121713002.pdf

Quintero Torres, F. A. (2021). Representaciones sociales sobre educación religiosa escolar en una sociedad plural. Educación y Educadores, 24(3), e2433-e2433. https://doi.org/10.5294/edu.2021.24.3.3

Rahner, K. (1963). Espíritu en el mundo: Metafísica del conocimiento finito según Santo Tomás de Aquino. Herder.

Ramírez, A. y Merchán, L. (2015). Perspectivas del fenómeno religioso en el marco de la cultura teológica. Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/23252

Rateau, P. y Lo Monaco, G. (2013). La teoría de las representaciones sociales: Orientaciones conceptuales, campos de aplicaciones y métodos. Revista CES Psicología, 6(1), 22-42. https://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/2615

Remolina Vargas, G. (2017). Los fundamentos de una ilusión: ¿Dios y la religión, ilusión o realidad? Pontificia Universidad Javeriana. https://doi.org/10.2307/j.ctv8xnh38

Ricoeur, P. (2000). Narratividad, fenomenología y hermenéutica. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 189-207.

Ricoeur, P. (2001). La metáfora viva. Trotta.

Ricoeur, P. (2003). El conflicto de las interpretaciones. Fondo de Cultura Económica.

Rodríguez Cerda, O. (2003). Las representaciones sociales: Entretejidos de la razón y la cultura. Relaciones, 93(24), 82-95. https://www.redalyc.org/pdf/137/13709304.pdf

Santamaría, J. A. (2002). Hacia un quehacer teológico-pastoral pertinente y relevante en el contexto postmoderno. Theologica Xaveriana, 142, 301-311. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/teoxaveriana/article/view/20926

Segundo-Ortin, M. (2022). Socio-cultural norms in ecological psychology: The education of intention. Phenomenology and the cognitive Sciences. https://doi.org/10.1007/s11097-022-09807-9

Torres Muñoz, J. S. (2017). Retórica y competencia comunicativa: Configuración discursiva de la formación humanística [tesis de doctorado, Universidad Santo Tomás]. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/9688

Vélez Caro, O. C. (2017). El quehacer teológico y el método de la investigación acción participativa: Una reflexión metodológica. Theologica Xaveriana, 67(183), 187-208. https://doi.org/10.11144/javeriana.tx67-183.qtmiap

Vergara, A. (2004). El orden de la representación: Teología, ciencias sociales y desplazamiento. Theologica Xaveriana, 149, 135-150. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/teoxaveriana/article/view/20300

Zohar, D. y Marshall, I. (2001). Inteligencia espiritual: La inteligencia que permite ser creativo, tener valores y fe. Plaza & Janés.

Article Details

Author Biographies

José Edwar Escobar Mejía, Universidad Santo Tomás

PhD student in Philosophy at the Universidad Santo Tomás, Colombia. Master's degree in Evaluation and Quality Assurance in Education from the Universidad Externado de Colombia. Specialist in Contemporary Philosophy from the University of San Buenaventura and Licentiate in Theology from the Pontificia Universidad Javeriana, Colombia.

Fredy Alonso Quintero Torres, Universidad Santo Tomás

Master in Education and Bachelor in Philosophy and Religious Education, Universidad Santo Tomás, Colombia.

Ciro Javier Moncada Guzmán, Universidad de San Buenaventura

PhD student in Humanities, Humanism and Person from the University of San Buenaventura, Colombia. Master's Degree in Digital Technologies Applied to Education from the Universidad Manuela Beltrán. Ecclesiastical Studies in Philosophy and Theology from the Seminario Mayor San José de Zipaquirá. Degree in Philosophy and Religious Education from the Universidad Santo Tomás.