Lost Holiness: A Critical Review of the Sacred

Main Article Content

Rafael Fernández Hart
https://orcid.org/0000-0002-4696-4847

Abstract

The sacred has been considered a fundamental category to study and understand religions. Such starting point has led to consider that even religions that lack an idea of divinity, keep their sacred dimension. This article re-considers the sacred with the purpose of showing some difficulties this category might face when used to get into the ethical-spiritual sense of religions. Therefore, aiming at a better understanding of religions, the article dismantles the category of the sacred and reactivates that of holiness. The latter not only guarantees an approach to religions, but also makes possible to understand why spirituality frequently appears in contemporary scenarios. Thus, the article delves into the cultural ramifications and manifestations of the sacred and provides a critique of sacred reality to philosophically develop the concept of holiness. The latter explains better what religions are.

Keywords:
Sacred Holy Holiness Spirituality Infinite

References

Agustín, S. (1947). La naturaleza del bien. En Obras de San Agustín (M. Lanseros OSA, Trad., Vol. 3, págs. (973-1047). Madrid: BAC.

al-Fârâbî, A. N. (2009). Obras filosóficas y políticas. (R. Ramón Guerrero, Ed., & R. Ramón Guerrero, Trad.). Madrid: Trotta.

Arendt, H. (2003). Eichmann en Jerusalén. Un estudio sobre la banalidad del mal. (C. Ribalta, Trad.). Barcelona: Lumen.

Buber, M. (1979). Yo y Tú. Buenos Aires: Nueva visión.

Camus, A. (1997). La Peste. (R. Chacel, Trad.). Barcelona: Edhasa.

Caruana, J. (2006). Not ethics, not ethics alone, but the Holy. Lévinas on ethics and holiness. Journal of Religious Ethics (JRE), 34(4), 561-583.

Chalier, C. (2006). Le grand dégrisement. Archives de philosophie, 69(4), 539-551.

Chauvin, D. P. (1904). Qu'est-ce qu'un saint?: essai de psychologie sur naturelle (Quatrième ed.). París: Librairie Bloud et Compagnie.

Ciocan, C., & Hansel, G. (2005). Lévinas concordance. Netherlands: Springer.

Comte-Sponville, A. (2006). El alma del ateísmo. Introducción a una espiritualidad sin Dios. Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós.

Congar, Y. (s.f.). Encyclopaedia Universalis (Voix: Sainteté). Encyclopaedia Universalis. París, Francia. Obtenido de https://www.universalis.fr.

Eisler, R. (1994). Kant-Lexicon, II. París: Gallimard.

Eliade, M. (1981). Lo sagrado y lo profano (Cuarta ed.). (L. Gil, Trad.) Guadarrama / Punto Omega.

Evard, J.-L. (2004). L'idée de vérité chez René Girard. Archives de philosophie, 67(2), 305-320.

Fernández Hart, R. (2015). Creo luego existo. Revelación y religión en Lévinas. Lima: Fondo Editorial de la Universidad Antonio Ruiz de Montoya.

Fierro Valbuena, A., & Roncallo Dow, S. (enero-junio de 2014). Entre porosidad y blindaje: el devenir de la identidad. Discusiones filosóficas, (24), 201-219.

Girard, R. (1977). Mensonge romantique et vérité romanesque. París: Grasset.

Girard, R. (1978). Des choses cachées depuis la fondation du monde. París: Grasset .

Girard, R. (1985). Mentira romántica y verdad novelesca. Barcelona: Anagrama.

Girard, R. (1998). La violence et le sacré. París: Hachette.

Goleman, D., & Davidson, R. (2017). Rasgos alterados. La ciencia revela cómo la meditación transforma la mente, el cerebro y el cuerpo. Barcelona: B.

James, W. (1994). Las variedades de la experiencia religiosa. Barcelona: Ediciones Península.

James, W. (2009). La voluntad de creer y otros ensayos de filosofía popular. (R. Vilà Vernis, Trad.). Barcelona: Marbot.

Kant. (1972). La religion dans les limites de la simple raison. París: Vrin.

Kant. (1981). La religión dentro de los límites de la mera razón. (F. M. Marzoa, Trad.). Madrid: Alianza Editorial.

Kant. (2001). Sur le mal radical dans la nature humaine. (F. Gain, Trad.). París: Editions rue d'Ulm.

Lévinas, E. (1961). Totalité et infini. La Haya: Martinus Nijhoff.

Lévinas, E. (1974). Autrement qu'être ou au-delà de l'essence. La Haye: Martinus Nijhoff.

Lévinas, E. (1977). Du sacré au saint. Cinq nouvelles lectures talmudiques. París: Minuit.

Lévinas, E. (1989). Écrit et sacré. En J. Vieillard-Baron, & F. Kaplan, Introduction à la philosophie de la religion (págs. 353-362). París: Cerf.

Lévinas, E. (1991). Being in the Principle of War. (C. Chalier, Entrevistador) Arte (Europe). TV5. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=-1MtMzXNGbs&t=6s.

Lévinas, E. (1991). Entre nous. Essais sur lepenser-à-l'autre. París: Grasset .

Lévinas, E. (1995). Altérité et transcendance. París: Fata Morgana.

Lévinas, E. (1998). Ethique comme philosophie première. París: Rivages poche.

Lévinas, E. (2004). De l'existence à l'existant. París: Vrin .

Lévinas, E. (2006). Etica como filosofía primera. (O. L. Gómez, Trad.) Santiago de Chile: Universidad de Chile. Obtenido de http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/lorca43.pdf.

Newberg, A. (5 de junio de 2012). Big think. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=uxREBlWvxfk.

Newberg, A., & Waldman, M. R. (s.f.). How God changes your brain. New York: Ballantine books.

Otto, R. (1996). Lo Santo. Lo racional y lo irracional en la idea de Dios. Madrid: Alianza.

Petitdemange, G. (1997). Lévinas. Phénoménologie et judaïsme. Recherches de science religieuse, 85(2), 225-247.

Ramond, C. (2009). Le vocabulaire de René Girard. París: Ellipses.

Revel, J.-F., & Ricard, M. (1998). El monje y el filósofo. (J. J. Solar, Trad.). Barcelona: Ediciones Urano.

Tarot, C. (2008). Le symbolique et le sacré. París: La Découverte.

Taylor, C. (2003). Las variedades de la religión hoy. (R. Vilà, Trad.). Barcelona: Paidos.

Article Details

Author Biography

Rafael Fernández Hart, Universidad Antonio Ruiz de Montoya

Doctor en Filosofía por el Centre Sevres - Facultés Jésuites de París. Decano de la Facultad de Filosofía, Educación y Ciencias Humanas de la Universidad Antonio Ruiz de Montoya (Perú).