Origins of Liberation Theology in Colombia: Richard Shaull, Camilo Torres, Rafael Ávila, "Golconda", Priests for Latin America, Christians for Socialism and Basic Ecclesial Communities

Main Article Content

Victorino Pérez Prieto

Abstract

The article is based on the idea that Liberation Theology (LT) is not only the most original Theology developed in more than 400 years since the discipline arrived in Latin America, but strictly speaking is the only actual Latin American Christian Theology, which is faithful to the prophetic voice of the first Christian missionaries and in defense of the oppressed. Such a Theology, far from having disappeared, remains up-to-date and has been strengthened by Pope Francis. Because of its relevance for the people of the continent, the purpose of the article is to trace the origins of LT to three persons and four movements of the Church, by understanding them within their own social and ecclesial context, and by identifying their contributions to LT. The three pioneering people who served in Colombia between 1940 and 1970 are Richard Shaull (American Presbyterian missionary), Camilo Torres (Priest, Sociologist and Colombian Guerrilla member), and Rafael Ávila (Colombian Secular Theologian and Professor). The four movements, active between 1960 and 1980, are the "Golconda" group, Priests for Latin America, Christian for Socialism, and Basic Ecclesial Communities.

Keywords:
Liberation Theology Richard Shaull Camilo Torres Golconda Basic Ecclesial Communities

References

Alves, R. (1979). Protestantismo e Repressão. São Paulo: Ed. Ática.

Alves, R. (2007). Dogmatismo y tolerancia. Bilbao: Ed. Mensajero.

Alves, R. (ed.). (1971). De la sociedad a la teología. Montevideo: Tierra Nueva.

Alves, R. (2002). "'...Era un cadáver lleno de mundo' (César Vallejo)", Correio Popular, Campinas, Brasil, 10 de noviembre.

Álvarez, C. (1990). "La Iglesia en 'diáspora' de Ricardo Shaull: un aporte protestante a la teología de la liberación", Vida y Pensamiento, vol. 10, núm. 1.

Avila, R. (1970). La Liberación. Texto de Religión para el 4° año de enseñanza media. Bogotá: Voluntad.

Bernal, L.C.-vallejo, E. (1985). Comunidades de base en Colombia. Bogotá: CINEP.

Boff, L. (1986) ... Y la iglesia se hizo pueblo. "Eclesiogénesis", la Iglesia que nace de la fe del pueblo. Santander: Sal Terrae.

Garzón, C. (2015). El grupo Golconda y su presencia en los barrios populares de Bogotá, Tesis de Maestría en la Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá, pro manuscrito.

Cendales, L., Torres, F. y Torres, A. (2005). "One sows the seed, but it has its own dynamics. An interview with Orlando Fals Borda", International Journal of Action Research, Vol 1, Issue1, Mering (Germany).

Cunha, C. y Bittencourt Filho, J. (ed.). (1985). De dentro de furacão. Richard Shaull e os primórdios da teología da libertação. São Paulo: Centro Ecumênico de Documentação e Informação.

Dussel, E. "Hipótesis para una historia de la teología en América Latina", en P. Richard [ed.]. (1981). Materiales para una historia de la teología en América Latina. San José de Costa Rica: DEI.

Dussel, E. (1985). Historia general de la Iglesia en América Latina. Salamanca: Sígueme.

Dussel, E. (1979). El Episcopado latinoamericano y la liberación de los pobres. 1504-1620. México: CRT.

Echeverry, A. J. (2005). Teología de la liberación en Colombia. Bogotá: Universidad del Valle.

González, J.C. y Solano, R. (1977). Teología de la liberación. Bogotá: USTA.

Gutiérrez, G. (1975). Teología de la Liberación. Perspectivas. Salamanca: Sígueme.

Gutiérrez, G. y Shaull, R. (1977). Liberation and Change. ATdeLanta: John Knox Press.

G. Gutiérrez, G.L. Müller y Sayer, J. (2014). Pobre para los pobres. La misión de la Iglesia. Roma: Librería Vaticana; (2015). Iglesia pobre para los pobres. Perú: CEP-IBC.

Guzmán Campos, G. (1969). El padre Camilo Torres. México: Siglo XXI (red. 1975).

Löwy, M. (1999). Guerra de Dioses. Religión y política en America Latina. Mexico: Siglo XXI.

Peresson, M. (2001). Camilo Torres Restrepo: precursor de la teología latinoamericana de la liberación. Bogotá: Dimensión Educativa.

Pérez Álvarez, E. (1982). "Richard Shaull sobre la marcha" (entrevista), Cencos. Iglesias, vol. XIX, n. 218.

Restrepo, J. D. (1995). La revolución de la sotanas. Golconda 25 años. Bogotá: Planeta.

Richard, P. (1976). Cristianos por el socialismo, historia y documentación. Salamanca: Sígueme.

Roldán, A. F. (2011) "La teología contextual de Richard Shaull: del paradigma de la revolución al paradigma de la liberación". Teología y cultura, año 8, vol. 13.

Saranyana, J.I. (2009). Breve historia de la teología en América Latina. Madrid: BAC.

Scannone, J.C. (2015). Le pape du peuple: Bergoglio raconté par son confrère théologien, jésuite et argentin. Paris: CERF.

Shaull, R. (1955). El cristianismo y la revolución social. Buenos Aires: La Aurora.

Shaull, R. (1964). "La forma de la Iglesia en la nueva diáspora". Cristianismo y Sociedad, vol. 2, n. 6, Montevideo.

Shaull, R. (1966). "El cambio revolucionario en una perspectiva teológica". Cristianismo y sociedad, 7.

Shaull, R. (1971). "Iglesia y teología en la vorágine de la revolución", en Rubem Alves et. al. De la Iglesia y la sociedad, Tierra Nueva, Montevideo, 30.

Shaull, R. (1991). The Reformation and Liberation Theology. Insights for the Challenges of Today. Louisville: John Knox Press.

Sobrino, J. (2007). Fuera de los pobres no hay salvación. Pequeños ensayos utópico-proféticos. Madrid: Trotta.

Tamayo, J.J. y Susin, L.C. (2006). Teología para otro mundo posible. Madrid: PPC.

Torres Millán, F. "Diversos orígenes de la teología de la liberación en Colombia"; ponencia en el Inst. de Teología Política de Münster en febrero de 2015, pro manuscrito.

Torres Millán, F. (comp.). (2013). De Camilo a Golconda. Bogotá: Proyecto Memoria Histórica.

Torres Restrepo, C. (1985). Escritos. Bogotá.

Torres Restrepo, C. (1961). La proletarización de Bogotá: ensayo de metodología estadística. Bogotá: UN.

Vigil, J. Ma (ed.). (1987). Nicaragua y los teólogos. México: Siglo XXI.

VVAA. (1985). Conferencias Episcopales de Colombia. Bogotá: Secretariado del Episcopado Colombiano, tomo III, 1962-84.

VVAA. SAL. (1978). Documentos 1972-1978. Un compromiso sacerdotal en la lucha de clases. Bogotá.

De Belalcázar, A. W., Weiss, A., & Belalcázar, O. (Eds.). (1969). Golconda, el libro rojo de los "curas rebeldes". Bogotá: MUNIPROC.

Article Details

Author Biography

Victorino Pérez Prieto , Universidad de San Buenaventura

Victorino Pérez Prieto, CE 515092. Doctor en Teología por la Universidad Pontificia de Salamanca (UPSA), Doctor en Filosofía por la Universidad de Santiago de Compostela (USC), con un Master de esa Universidad en "Cuestiones actuales de Filosofía".
Actualmente (2016) es Profesor titular del Programa de Teología en la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad de San Buenaventura sede Bogotá, Colombia, donde ha impartido, en el año 2015, un curso sobre Teología de la Liberación; es miembro del grupo de investigación Devenir. Bogotá, Colombia. Fue profesor en las Universidades de Santiago de Compostela y A Coruña (España), y dirigió cursos de verano en la Universidad Internacional Menéndez Pelayo (UIMP) y otras universidades españolas. Además, se desempeñó como profesor visitante en universidades de España, Italia y Colombia. Conferencista asiduo, ha publicado numerosos trabajos en revistas especializadas y de divulgación; más de veinte libros individuales y otros tantos en colaboración; su último libro, en la editorial Verbo Divino (2014), tiene por título: La búsqueda de la armonía en la diversidad. El diálogo ecuménico e interreligioso desde el Concilio Vaticano II. Es miembro de la Asociación de Teólogos Juan XXIII, el Seminario Galego de Educación para a Paz, Centro Interculturale Raimon Panikkar Italia, Partenia au delá des frontiéres, entre otras.