The communication of educational policies of the Culture and Education’s General Directorate (DGCyE). Significances, displacements and hegemonic articulations (2018-2019)
Main Article Content
Abstract
This article analyzes the educational public policies’ communication of the General Directorate of the Buenos Aires province’s (Argentina) Dirección General de Cultura y Educación (DGCyE). The regarded period is between August 2, 2018 and April 16, 2019. The materials surveyed are the DGCyE’s different publications made on its official account of the social network Twitter (@BAeducacion). We are methodologically framed within the grounded theory. This work purpose is to describe, in a communicational key, the organism’s public policies to problematize them as a territory of dispute for significance. Likewise, it seeks to investigate the hegemonic articulations that it installs. On the other hand, it is investigated what is the policy of significance of the DGCyE and the displacements that are observed in the field of communication/education.
It was concluded that there was a displacement of universalist public policies towards other focused ones and a retraction of discourses related to inclusion and human rights.
References
Arceo, N., Barrera, M., González, M., y Manzanelli, P. (2016). Informe de coyuntura N.° 21. Noviembre de 2016. Cifra-CTA.
Dirección General de Cultura y Educación [DGCyE]. (2018a, agosto 2). Jornada de duelo y asueto para la comunidad educativa de Moreno. Gobierno de la Provincia de Buenos Aires. http://abc.gob.ar/jornada-de-duelo-y-asueto
Dirección General de Cultura y Educación [DGCyE]. (2018b, agosto 6). Acciones implementadas en el municipio de Moreno. Gobierno de la Provincia de Buenos Aires.
http://abc.gob.ar/acciones-implementadas-en-el-distrito-de-moreno
Fundación Varkey. (2019). Global Teacher Prize. www.globalteacherprize.org
Grossberg, L. (2012). Estudios culturales en tiempo futuro. Cómo es el trabajo intelectual que requiere el mundo de hoy. Siglo XXI Editores.
Hall, S. (2010). Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Envión Editores, IEP, Instituto Pensar, Universidad Andina.
Huergo, J. (2001). Comunicación/educación. Ámbitos, prácticas y perspectivas. Facultad de Periodismo y Comunicación Social.
Huergo, J. (2011). Mapas y viajes por el campo de comunicación/educación. Tram(p)as en la Comunicación y la Cultura, 75, 19-30.
Huergo, J. y Fernández, M. B. (2000). Cultura escolar, cultura mediática / Intersecciones. Universidad Pedagógica Nacional.
Kessler, G. (2014). Controversias sobre la desigualdad. Argentina, 2003-2013. Fondo de Cultura Económica.
Kessler, G. (2016). La sociedad argentina hoy. Radiografía de una nueva estructura. Siglo XXI Editores.
Laclau, E. y Mouffe, C. (1986). Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Siglo XXI Editores.
Martínez, D. (2015). Saberes, experiencias y subjetividades de la educación de jóvenes y adultos en la ciudad de La Plata. Un abordaje desde la perspectiva de comunicación/educación [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/49538
Morabes, P. (2008). La investigación en comunicación/educación: problemas epistemológicos y teóricos en la (in)definición del campo. Oficios Terrestres, 21.
Morabes, P., Martínez, D., y Vissani, V. (2017). Articulaciones estratégicas en comunicación/educación para leer a las políticas públicas inclusivas en la educación de jóvenes y adultos en Argentina (2003-2015). Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 14(26), 164-175.
Red Comedu, Documento de diagnóstico ante el cambio de gobierno. Universidad Nacional de Luján, 2016, p. 1.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de
Antioquia.
Tedesco, J. C. (2015). La educación argentina hoy. La urgencia del largo plazo. Siglo XXI Editores.