The organizational identification of the volunteers with the social institution: the “CompArte” case
Main Article Content
Abstract
To investigate on the organizational identification of the volunteers of the social project CompArte, an analysis was carried out from the functionalist contemporary perspective with mixed methodology. The attributes of identity were identified through a documentary review and the characterization of the internal public regarding the found values was developed with the help of virtual surveys. The presence of the found values was researched in the internal communications through focus groups. The main aim was to formulate a strategy for the strengthening of this aspect. The results showed that there is affinity with the corporate identity of the organization, with indirect presence due to the non-recognition of the attributes.
References
Álvarez, J. (2007). Comunicación interna, la estrategia del éxito. Revista Razón y Palabra N.° 56. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n56/jalvarez.html
Álvarez A., Ionela A., Marín I., Marrero, T., Mas, L., & Muñoz, M. (2014). Identificación organizacional y satisfacción laboral: diferencia entre empresas públicas y privadas. Reidocrea, 3(5), 34-40. Recuperado de http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/31293/1/ ReiDoCrea-Vol.3-Art.5-Alvarez-Ionela-Marin-Marrero-Mas-Gonzalez.pdf
Bartoli, A. (1992). Comunicación y organización: la organización comunicante y la comunicación organizada. Barcelona: Paidós.
Capriotti, P. (2009). Branding corporativo. Recuperado de http://www.analisisdemedios. com/branding/BrandingCorporativo.pdf
Chacón, F., Vecina, M. (2009). Satisfacción en el voluntariado: estructura interna y relación con la permanencia en las organizaciones. Psichotema, 21(1), 112-117.
CompArte. (2017). Acta n° 3. Medellín: CompArte.
Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: Mc Graw Hill.
Dávila de León, M., Díaz, J. (2005). Voluntariado y satisfacción vital. Psychosocial Intervention, 14 (1), 81-94.
Galeano V, L., Mesa J., N., & Montoya V., A. (2009). Una aproximación a la noción de voluntariado: caso ciudad de Medellín, Antioquia (trabajo de grado de especialización). Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.
Grunig, J., Hunt, T. (1984). Managing Public Relations. Nueva York: Holt, Rinehart & Winston.
Hallahan, K., Holtzhausen, D., van Ruler, B., Verčič, D. & Sriramesh, K. (2007). Defining Strategic Communication, International Journal of Strategic Communication, 1(1), 3-35. doi: 10.1080/15531180701285244
La Porte, J. M. (2001). Entusiasmar a la propia institución. Gestión y comunicación interna en las organizaciones sin ánimo de lucro. Madrid: Eiunsa.
La Porte, J. M. (2005). Potencialidad creativa de la comunicación interna en el tercer sector. Palabra Clave (12). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64901206
Materán, A. (2008). Las representaciones sociales: un referente teórico para la investigación educativa. Geoenseñanza, 13(2), 243-248. Recuperado de http://www.redalyc.org/ pdf/360/36021230010.pdf
Max-Neef, M. (1998). Desarrollo a escala humana. Conceptos, aplicaciones y algunas reflexiones. Recuperado de https://www.max-neef.cl/descargas/Max_NeefDesarrollo_a_escala_humana.pdf
Omoto, A., Snyder, M. (1993). AIDS Volunteers and their Motivations: Theorical Issues and Practical Concerns. Nonprofit Management and Leadership, 4 (2), 166-168.
Sanz, L. (1994). Integración de la identidad y la imagen de la empresa: desarrollo conceptual y aplicación práctica. Barcelona: Escuela Superior de Gestión Comercial y Marketing.
Valencia Rey, J. E. (2016). Modelo de comunicación organizacional para voluntariado. Caso Solidaridad en Marcha. Tesis inédita: Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín.
Vargas, J.G. (2011) La culturocracia organizacional en México. Saarbrücken: Editorial Académica Española. Recuperado de http://www.academia.edu/33415360/LA_ CULTUROCRACIA_ORGANIZACIONAL_EN_M%C3%89XICO
Varona, F. (1993). Las auditorías de la comunicación organizacional desde una perspectiva académica estadounidense. Diálogos de Comunicación, N.°. 39, pp. 55-64. Recuperado de https://alumnosmediosuan.files.wordpress.com/2009/11/varonafederico_auditorias_ de_comunicacion.pdf
Yubero, S., Larrañaga, E. (2002). Concepción del voluntariado desde la perspectiva motivacional: conducta de ayuda vs. Altruismo. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (9), 27-39. Recuperado de: http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=135018332002