Training of Spanish Secondary School Teachers in Media and Information Literacy (MIL) Perceptions and Needs
Main Article Content
Abstract
This paper studied the needs and perception in Media and Information Literacy (MIL) of Secondary Education Teachers in Spain. To do so, 77 in-depth interviews to teachers of all Spanish autonomous territorial entities have been made. Some results show a deficit in the training offers which are perceived by teachers as insufficient to connect with students. These teenagers are almost permanent users of new social media and media content. Due to the training focus on digital skills instead of practical uses within the classroom, it is concluded that educational centers' proactivity and the willingness of overworked Teachers are key to trying to overcome this deficiency.
References
Area-Moreira, M., Gros Salvat, B. y Marzal García-Quismondo, M.A. (2008). Alfabetización y tecnologías de la información. Sintésis.
Carr, N., & Cifuentes Huertas, P. (2011). Superficiales: ¿qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Taurus.
Carrera, P. (2016). Nosotros y los medios: Prolegómenos para una teoría de la comunicación. Biblioteca Nueva.
Castells, M. (2004). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Siglo XXI.
Chaparro-Escudero, M., Espinar-Medina, L., & El Mohammadiane-Tarbift, Á. (2020). La formación no reglada en Alfabetización Mediática y los indicadores de resultados cualitativos. Investigación aplicada al Plan de Fomento de lectura de prensa y alfabetización en medios de Andalucía. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26 (4), 1353-1369. http://dx.doi.org/10.5209/esmp.69499
Cuban, L. (2003). Oversold and underused: Computers in the classroom. University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvk12qnw
Dolores, M., Lobo, S., Piñeiro, M., & Morado, P. (2010). Innovación con tic y cambio sostenible. Un proyecto de investigación colaborativa. Profesorado, 14(1). 319-337.
Francis, J.J., Johnston, M., Robertson, C., Glidewell, L., Entwistle, V., Eccles, M.P. & Grimshaw, J. (2010). What is an adequate sample size? Operationalising data saturation for theory-based interview studies. Psychology & Health, 25(10), 1229–1245. https://doi.org/10.1080/08870440903194015
Glaser, B.G. & Strauss A.L. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. AldineTransaction.
Green, J. & Thorogood, N. (2004). Qualitative methods for health research. Sage
Gutiérrez Martín, A. & Torrego González, A. (2018). Educación Mediática y su didáctica. Una propuesta para la Formación del profesorado en TIC y medios. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 91, 15-27.
Martínez-Izaguirre, M., Yániz-Álvarez-de-Eulate, C. & Villardón-Gallego, L. (2021). Aplicación de un análisis de importancia y realización de competencias para la identificación de prioridades en la formación docente. Revista de Educación, 393(4), 97-128. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-487
Marzal-Felici, J. & Casero-Ripollés, A. (2023). Editorial nº 25. La educación mediática: un reto estratégico para la sociedad digital. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, preprint. Castellón: Universitat Jaume I, 13-20. http://dx.doi.org/10.6035/adcomunica.6753
Kvale, S. (1996). Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Sage Publications Inc.
Masterman, L. (1996). La enseñanza de los medios de comunicación. Ediciones de la Torre.
Mominó, J. M., Sigalés, C. & Meneses, J., Universitat Oberta de Catalunya, & Internet Interdisciplinary Institute (IN3). (2008). La Escuela en la sociedad red: Internet en la educación primaria y secundaria. Ariel.
Ogden, J. &Cornwell, D. (2010). The role of topic, interviewee, and question in predicting rich interview data in the field of health research. Sociology of Health & Illness. 32(7), 1059–1071. https://doi.org/10.1111/j.1467-9566.2010.01272.x
Osuna-Acedo, S., Frau-Meigs, D. & Marta-Lazo, C. (2018). Educación Mediática y Formación del profesorado. Educomunicación más allá de la Alfabetización Digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 91, 29-42.
Sandelowski, M. (2010). Combining qualitative and quantitative sampling, data collection, and analysis techniques in mixed-method studies. Research in Nursing & Health's, 23(3):246-255. https://doi.org/10.1002/1098-240X(200006)23:3<246::AID-NUR9>3.0.CO;2-H
Tirado-Morueta, R., & Aguaded-Gómez, J. I. (2014). The influence of teachers’ beliefs on the use of technology in the classroom. Revista de Educación, 31, 14.
Valles, M.S. (2002). Entrevistas cualitativas. Cuadernos Metodológicos 32. Centro de Investigaciones Sociológicas CIS.
Varguillas, C. (2006). El uso de atlas.Ti y la creatividad del investigador en el análisis cualitativo de contenido. Laurus, 12, 73-87.
Vasileiou, K., Barnett, J., Thorpe, S. & Young, T. (2018). Characterising and justifying sample size sufficiency in interview-based studies: systematic analysis of qualitative health research over a 15-year period. BMC Medical Research Methodology, 18(148). https://doi.org/10.1186/s12874-018-0594-7
Wilson, C. (2011). Alfabetización mediática e informacional [recurso electrónico]: Curriculum para profesores. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO.