The man born blind: A narrative analysis of John 9

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Gerardo Vanegas
Andrea Ramírez Daza
Dina Elizabeth Rodríguez Diaz

Abstract

The authors conduct a narrative analysis of John 9, a text that has been little explored in its entirety as a narrated history. The article is divided into three sections. The first, the most extensive section, focuses on the narrative study of the text. The study provides a broad overview of the narrative, a synchronic reading of the text as it has come down to us, and a reading that suggests ideas that may go unnoticed by readers who approach the text using legitimate diachronic methods. The second section complements the narrative study with a theological approach to the story, and the final section presents a hermeneutic reading that shows how groups of inmates relate the text to their personal situation.

Keywords:
Blindness Light Seeing Believing Sinner Sin Believer’s Model

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Author Biographies

Gerardo Vanegas

Doctor en Teología de la Universidad Johannes Gutenberg de Mainz (Alemania). Ha sido docente de Sagrada Escritura en varios centros y facultades de formación teológica en Bogotá (Colombia). Tiene una larga trayectoria en pastoral migrante.

Andrea Ramírez Daza

Directora de la Fundación Didajé cuyo objeto social es desarrollar programas de resocialización a través de la educación para personas privadas de la libertad. Magíster en Teología de la Biblia de la Universidad de San Buenaventura. Profesional en Ciencias Bíblicas y Licenciada en Educación Religiosa de la Corporación Universitaria UNIMINUTO. Ha sido docente de Sagrada Escritura en varios centros y facultades de formación teológica en Bogotá (Colombia).

Dina Elizabeth Rodríguez Diaz

Doctora en Teología de la Pontificia Universidad Javeriana. Profesional en Ciencias Bíblicas y licenciada en Educación Religiosa de UNIMINUTO. Magíster en Teología de la Biblia, Universidad de San Buenaventura. Docente e investigadora de Sagrada Escritura del grupo Palabra, Pueblo y Vida del programa de Ciencias Bíblicas de UNIMINUTO. Ha sido docente de Sagrada Escritura en varios centros y facultades de formación teológica en Bogotá (Colombia).