Presence and influence of the Fathers of the Church in the dawn of the novo-Hispanic society. Methodological proposals and lines of research for Latin American researchers
Main Article Content
Abstract
This research is framed in the context of the social and religious thought of the 16th century in New Spain, with the objective of demonstrating the rich patristic influence in the religious society of the period studied. By analyzing several texts exhaustively, their patristic sources are identified from this double perspective: on the one hand, the specific use of texts and quotations from the Fathers of the Church by the novo-Hispanic writers, through a synchronic review, taking into account in most cases the year of composition of the work, even if its publication is later; secondly, locating relationships of influence or dependence of authors and works, some “textual traditions of novo-Hispanic texts” are pointed out. In this way, more than 850 patristic references are classified in the analyzed texts, thus contributing to the deepening of the theological and spiritual influences of the Novo-Hispanic religious thought of the 16th century. This proves that the knowledge and wide use of patristic texts by the novo-Hispanic authors in general, and the use of the Fathers of the Church in both catechetical and theological works in particular, are not something exclusive to some of the religious orders present in New Spain during the 16th century, but that all of them follow the theological method of the time and evoke the patristic teachings as auctoritas in their writings. In the end, it is proposed to apply this methodology of study in the fields of theological or patristic research in Latin America during the colonial period.
References
Abellán, J. (2013). El pensamiento renacentista en España y América. En L. Robles (Ed.). Filosofía iberoamericana en la época del Encuentro (pp. 151-197). Madrid: Trotta, CSIC.
Alcántara, B. (1998). Fragmentos de una evangelización negada. Un ejemplo en náhuatl de fray Ioan Baptista y una pintura mural del convento de Atlihuetzia, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 20, pp. 69-85.
Alcántara, B. (2005). El dragón y la “Mazacóatl”. Criaturas del infierno en un “Exemplum” en náhuatl de Fray Ioan Baptista. Estudios de Cultura Náhuatl, (36), 383-422.
Alcántara, B. (2008). Cantos para bailar un cristianismo reinventado. La nahuatlización del discurso de evangelización en la Psalmodia Christiana de fray Bernardino de Sahagún (Tesis de doctorado). Universidad Nacional Autónoma de México, México.
Alcántara, B. (2013). Ventanas al tormento. Los exempla medievales en el arte para la evangelización. En E. Velásquez (Ed.). XXXIII Coloquio Internacional de Historia del Arte, Estética del mal: conceptos y representaciones (pp. 521-537). Ciudad de México: UNAM.
Alcántara, B. (2019). La “mala nueva”. La llegada del cristianismo en sermones en lengua náhuatl de la primera mitad del siglo XVI. Iberoamericana, (71), 77-98.
Alcántara, B. y Navarrete, F. (2019). Izpehua in nexcuitilmachiotl in itetzinco pohui cenquizcayectlaceliliztli sacramento. Aquí comienza el modelo ejemplar dedicado al sacramento del completamente recto recibimiento.
En M. León-Portilla (Ed.). Cantares mexicanos, III (pp. 201-261). Ciudad de México: UNAM, Fideicomiso Felipe Teixidor.
Ballón, E. (2019). La producción literaria mesoamericana y andina colonial. Ciudad de México: UNAM.
Barp, L. (2006). El Speculum coniugiorum de fray Alonso de la Veracruz (Tesis de maestría). Universidad Nacional Autónoma de México, México.
Barriera, D. (Comp.). (2002). Ensayos sobre microhistoria. Morelia: Red Utopía A. C., Jitanjáfora, Prohistoria.
Bautista de Viseo, J. (1600). Advertencias para los confesores de los naturales. Ciudad de México: Melchor de Ocharte.
Beuchot, M. (1991). Historia de la filosofía en el México Colonial. Ciudad de México: UNAM.
Beuchot, M. (1996). Retóricos de la Nueva España. Ciudad de México: UNAM.
Beuchot, M. (2016). Pensamiento de la Nueva España. Ciudad de México: UNAM.
Bravo, F. (1999). Arte de enseñar, arte de contar. En torno al exemplum medieval. En J. de la Iglesia (Coord.). La enseñanza en la Edad Media. X Semana de Estudios Medievales (pp. 303-328). Nájera: Instituto de Estudios Riojanos.
Brémond, Cl., Le Goff, J. y Schmitt, J-Cl. (1982). L´”exemplum”. Turnhout: Brepols.
Burke, P. (2007). Cultures of Translation in Early Modern Europe. In P. Burke and R. Po-chia Hsia (Eds.). Cultural Translation in Early Modern Europe (pp. 7-38). Cambridge: Cambridge University Press.
Cabrera, C. (1540). Manual de adultos. Ciudad de México: Juan Pablos.
Cervantes de Salazar, F. (1554). Commentaria in Ludovici Vives exercitationes linguae latinae. Ciudad de México: Juan Pablos.
Chartier, R. (1999). Trabajar con Foucault: esbozo de una genealogía de la “función-autor”. Signos Históricos, 1(1), 11-27.
Dehouve, D. (2000). Rudingero el borracho y otros exempla medievales en el México virreinal. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana, Miguel Ángel Porrúa, CIESAS.
Dehouve, D. (2010). Relatos de pecados en la evangelización de los indios de México (siglos XVI-XVIII). Ciudad de México: CIESAS, CEMCA.
De Gaona, J. (1582). Colloquios de la paz y tranquilidad. Ciudad de México: Pedro de Ocharte.
De la Veracruz, A. (1556). Speculum coniugiorum. Ciudad de México: Juan Pablos.
De Molina, A. (1566). Confesionario mayor, en lengua mexicana y castellana. Ciudad de México: Antonio de Espinosa.
De Ledesma, B. (1566). De septem novae legis sacramentis summarium. Ciudad de México: Antonio de Espinosa.
De Sahagún, B. (1583). Psalmodia christiana y sermonario de los Sanctos del Año, en lengua mexicana. Ciudad de México: Pedro Ocharte.
De Zumárraga, J. (1994). Regla Cristiana Breve (I. Adeva, Trad.). Pamplona: Ediciones Eunate.
Flores, M. (2022a). Hos igitur tales ac tantos viros catholicos orator imitari debet. Las fuentes patrísticas del pensamiento religioso novohispano del siglo XVI. (Tesis de doctorado). Universidad Nacional Autónoma de México, México.
Flores, M. (2022b). Repensando la difusión de obras novohispanas en el siglo XVI. El caso de la transmisión textual de una obra de Alonso de Molina. En N. Esquivel (Ed.). Pensamiento novohispano 22 (pp. 79-97). Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México.
Flores, M. (2023). Los poemas de Gregorio Nacianceno como instrumento pedagógico del XVI novohispano. En N. Esquivel (Ed.). Pensamiento novohispano 23 (pp. 155-171). Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México.
Flores, M. (2024). Cristóbal Cabrera, pionero del Humanismo novohispano. Hacia las fuentes de la Biblia y los Padres de la Iglesia. En N. Esquivel (Ed.). Pensamiento novohispano 24 (20 pp.). Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México. (Aceptado para publicación)
Focher, J. (1997). Manual del Bautismo de adultos y del Matrimonio de los bautizandos. Tzintzuntzan 1544. Ciudad de México: Frente de Afirmación Hispanista, A. C.
Franco, M. (2015). Eráxamakua. La utopía de Maturino Gilberti. Zamora: El Colegio de Michoacán.
Frenk, M. (2002). Poesía y música en el primer siglo de la Colonia. En M. Masera (Coord.). La otra Nueva España. La palabra marginada en la Colonia (pp. 17-39).. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Azul Editorial.
Gallegos, J. (1974). El pensamiento mexicano en los siglos XVI y XVII. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
García, C. (Coord.). (2018). Iglesia y religión. La Nueva España. Ciudad de México: CIDE, Fondo de Cultura
Económica.
García, J. (2017). Bibliografía mexicana del siglo XVI. Catálogo razonado de libros impresos en México de 1539 a 1600. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Garza, B. y Baudot G. (Coords.). (1996). Historia de la literatura mexicana. Las literaturas amerindias de México y la literatura en español del siglo XVI (Vol. I). Ciudad de México: Siglo XXI, Universidad Nacional Autónoma de México.
Gilberti, M. (1559). Dialogo de doctrina christiana. Ciudad de México: Juan Pablos.
Ginzburg, C. (2008). El queso y los gusanos. El cosmos según un molinero del siglo XVI. Madrid, Ciudad de México: Península, Océano.
Herrera, T. (2003). Cervantes de Salazar, inaugural maestro de retórica. Su Diálogo de la Universidad de México. En
M. Irigoyen (Comp.). La universidad novohispana. Voces y enseñanzas clásicas (pp. 11-30). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Lafaye, J. (2005). Por amor al griego. La nación europea, señorío humanista (siglos XIV-XVII). Ciudad de México:
Fondo de Cultura Económica.
León-Portilla, M. (1992). Encuentro de dos mundos, Estudios de Cultura Náhuatl, (22), 15-27.
Levi, G. (2019). Microhistorias. Bogotá: Universidad de los Andes.
Morales, F. (2010). New World Colonial Franciscan Mystical Practice. In H. Kallendorf (Ed.). A New Companion to Hispanic Mysticism (pp. 71-101). Leiden: Brill.
Murillo, V. (2020). Las palabras del discurso: Nueva España, Hombre y Humanismo. Ciudad de México: Bonilla Artigas Editores, Universidad Autónoma de Zacatecas.
Nettel Díaz (2010). La utopía franciscana en la Nueva España (1554-1604) (El apostolado de fray Gerónimo de Mendieta), Ciudad de México: UAM Xochimilco.
Osorio, I. (1984). Tres joyas bibliográficas para la enseñanza del latín en el siglo XVI novohispano. Nova Tellus, 2, 165-200.
Osorio, I. (2003). La enseñanza de la retórica en el siglo XVI novohispano. En M. Irigoyen (Comp.). La universidad novohispana. Voces y enseñanzas clásicas (pp. 31-50). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Ovidio. (1577). P. Ovidii Nasonis tam De tristibus quam Ponto. Una cum elegantissimis quibusdam carminibus divi Gregorii Nazianzeni. Ciudad de México: Antonio Ricardo.
Pérez, J. (2013). Humanismo en el Renacimiento español. Madrid: Gadir.
Ramírez, A. (2001). La renovación de la escolástica en los escritores novohispanos entre los siglos XVI y XVII. En N.
Esquivel (Ed.). Pensamiento novohispano 2 (pp. 121-128). Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México.
Rubial, A. (1996). La hermana pobreza. El franciscanismo: de la Edad Media a la evangelización novohispana. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Saranyana, J-I. (Dir.). (1999). Teología en América Latina. Desde los orígenes a la Guerra de Sucesión (1493-1715). Madrid, Frankfurt am Main: Iberoamericana, Vervuert.
Tubach, F. (1969). Index exemplorum. A Handbook of Medieval Religious Tales. Helsinki: Akademia Scientiatum Fennica.
Valadés, D. (2019). Retórica cristiana (J. Pimentel, Trad.). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Viveros, G. (2005). Manifestaciones teatrales en Nueva España. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México