Synodality, Democracy, and Democratization

Main Article Content

Alessandro Caviglia
https://orcid.org/0000-0002-8106-7201

Abstract

This article aims to examine the conceptual relationship between synodality, constitutional democracy, and democratization processes within the Catholic Church. To this end, it begins by offering a preliminary definition of what both the synod and synodality mean, understood as a requirement that springs from the history of the Church and, especially, from the Second Vatican Council. It then presents the place of the Catholic Church within the constitutional democracy of law as part of transnational and global civil society. For conceptual accuracy, the Church will be understood as a community that embraces a “reasonable comprehensive doctrine” that is Christianity. In this regard, it will examine how the Church has been adjusting its doctrine in order to make it compatible with the demands of constitutional democracy by law. In addition, the Church will be understood as a “way of life,” understood in terms of “problem-solving instance” and as the area of personal relationships that aspire to “positive” or “balanced” reciprocity. Understanding the Church in terms of a “way of life” will allow us to examine the processes of democratization that take place and can be enhanced within the Church and how the synod and synodality contribute to this process. Thus, synodality is understood as a process in which relations of domination are weakened, and space is opened to respect for the dignity of people.

Keywords:
Synod Synodality Second Vatican Council Democracy Democratization Catholic Church Comprehensive Doctrines Ways of life Personal relations Dignity

References

Adorno, T. (2006 [1951]). Minima moralia. Reflexiones desde la vida dañada. Madrid: Ediciones Akal.

Alegría Varona, C. (2017). La moral y la ambivalencia de los bienes. Un análisis básico para la teoría de la justicia social. Ideas y Valores: Revista Colombiana de Filosofía, 66(164), 293-316.

Alegría Varona, C. (2022). Razones de la reciprocidad. En G. Casuso (Ed.). Filosofía y cambio social. Contribuciones para una teoría crítica de la sociedad y la política (pp. 15-39). Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Bernstein, R. C. (2010). Filosofía y democracia: John Dewey. Barcelona: Herder Editorial.

Biblia de Jerusalén (5.a ed., revisada y aumentada, 2019). Bilbao: Desclée De Brouwer.

Biebricher, T. (2015). Neoliberalism and Democracy. Constellations, 22(2), 255-266.

Buber, M. (2020). Yo y tú. Barcelona: Herder Editorial.

Casuso, G. (2019). Exclusión. En C. Alegría Varona (Ed.). Manual de principios y problemas éticos (pp. 183-201). Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Caviglia, A. (2017). La secularización en cuestión. Aclaraciones sobre el concepto de secularización. En Postsecularización. Nuevos escenarios del encuentro entre culturas (pp. 35-53). Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Comisión de la fe y Constitución no 214. (2023). La Iglesia. Hacia una visión común. Ginebra: Publicaciones del CMI.

Comisión Teológica Internacional. (2018). La sinodalidad en la vida y en la misión de la Iglesia. Lima: Editorial San Pablo.

Correa Plata, A. (2023). Camino sinodal incluyente y participativo: discipulado de iguales, saberes adquiridos y toma de decisiones. Revista Clar, 61(1), 16-22.

Forst, R. (2013). A Kantian Republican Conception of Justice. In A. Niederberger and P. Schink (Eds.). Republican Democracy. Liberty, Law and Politics (pp. 154-168). Edinburgh: Edinburgh University Press.

Forst, R. (2014 [2011]). Justificación y crítica. Perspectivas de una teoría crítica de la justicia. Buenos Aires: Katz Editores.

Forst, R. (2017 [2015]). Normativity and Power. Analizing Social Orders of Justification. Oxford: Oxford University Press.

Francisco. (2016). Exhortación Apostólica Amoris Laetitia. Ciudad del Vaticano, Madrid: Librería Editora Vaticana, Ediciones Palabra.

Francisco. (2018). Constitución Apostólica “Episcopalis communion” del Papa Francisco sobre el Sínodo de los Obispos. Sala Stampa della Santa Sede.10 de septiembre de 2018.

Hernández Carracedo, J. M. (2022). Rasgos de sinodalidad en el libro de los Hechos de los Apóstoles. Estudio Agustiniano, 57, 5-26.

Jaeggi, R. (2018). Critique of Forms of Life. Cambridge: Harvard University Press.

Jaeggi, R. (2022). Hacia una crítica inmanente de las formas de vida. En G. Casuso (Ed.). Filosofía y cambio social. Contribuciones para una teoría crítica de la sociedad y la política (pp. 219-244). Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Joas, H. (2005). Guerra y modernidad. Barcelona. Editorial Paidós.

Johnston, D. y Sampson, C. (2000). La religión, el factor olvidado en la solución de conflictos. Madrid: PPC Editorial.

Kant, I. (2005 [1788]). Crítica de la razón práctica. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, Universidad Autónoma de México.

Kuschel, K.-J. (1996). Discordia en la casa de Abraham. Estella: Editorial Verbo Divino.

Laclau, E. (2020 [2005]). La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Laclau, E. y Mouffe, C. (2010 [1985]). Hegemonía y estrategia socialista: hacia una radicalización de la democracia (3.a ed., 1.a reimp.). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Lafont, C. (2004). Moral Objectivity and Reasonable Agreement: Can Realism Be Reconciled with Kantian Constructivism? Ratio Juris, 17(1), 27-51. https://doi.org/10.1111/j.0952-1917.2004.00253.x

Lafont, C. (2020). Democracy without Shortcuts: A Participatory Conception of Deliberative Democracy (1.a ed.). Oxford: Oxford University Press.

Lafont, C. (2021 [2020]). Democracia sin atajos. Una concepción participativa de la democracia deliberativa. Madrid: Editorial Trotta.

Levitsky, S. y Ziblatt, D. (2022 [2018]). Cómo mueren las democracias. Lo que la historia revela sobre nuestro futuro. Santiago de Chile: Editorial Planeta.

Luciani, R. (2021). Hacia una eclesialidad sinodal ¿Una nueva comprensión de la Iglesia Pueblo de Dios? Horizonte, 19(59), 547-581.

Maalouf, A. (2017 [1999]). Identidades asesinas. Madrid: Alianza Editorial.

Martín-Sánchez, M. A. y Cáceres-Muñoz, J. (2015). La idea de universidad del cardenal John Henry Newman. Cauriensia, X, 335-358.

Milanović, B. (2019). Capitalism, Alone. The Future of the System that Rules the World. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.

Mouffe, C. (2016 [2000]). La paradoja democrática. El peligro del consenso en la política contemporánea. Barcelona: Editorial Gedisa.

Mudde, C. (2017). Populism. An Ideaciational Appoach. In The Oxford Handbook of Populism (pp. 46-70). Oxford: Oxford University Press.

Mudde, C. y Rovira Kaltwasser, C. (2019 [2017]). Populismo. Una breve introducción. Madrid: Alianza Editorial.

Newman, J. H. (1989 [1843]). An Essay on the Development of Christian Doctrine (6.a ed.). Notre Dame: University of Notre Dame Press.

Pettit, P. (1999 [1997]). Republicanismo. Una teoría sobre la libertad y el gobierno. Barcelona: Editorial Paidós.

Rabirog, A. (2018, 13 de agosto). Reza Asalan Vs CNN Bigots [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=syGOLem80MA&t=3s

Rancière, J. (2012 [1995]). El desacuerdo. Política y filosofía. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Rawls, J. (2001 [1999]). El derecho de gentes y “Una revisión de la idea de razón pública”. Barcelona: Editorial Paidós.

Rawls, J. (2012 [1971]). Teoría de la justicia. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Rawls, J. (2013 [1993]). El liberalismo político. Madrid: Cátedra.

Sahlins, M. (2010 [1974]). Economía de la Edad de Piedra. Madrid: Ediciones Akal.

Schickendatz, C. (2017). La reforma de la Iglesia en clave sinodal. Una agenda compleja y articulada. Teología y Vida, 58(1), 35-60.

Simonelli, C. (2020). Memorial del futuro. El recurso a las fuentes como principio dinámico. En P. Coda y R. Repole (Eds.). La sinodalidad en la vida y en la misión de la Iglesia. Reflexiones sobre el Documento de la Comisión Teológica Internacional (pp. 38-41). Madrid: Editorial Ciudad Nueva.

Tilly, C. (2010 [2007]). Democracia. Madrid: Ediciones Akal.

Valadier, P. (2011). Fragilité et sagesse du politique. Lumière et Vie, (290), 5-19.

Article Details

Author Biography

Alessandro Caviglia, Pontificia Universidad Católica del Perú

Doctor en Filosofía por la Pontificia Universidad Católica del Perú. Profesor del Departamento Académico de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Coordinador del Grupo de Investigación en Filosofía Social y miembro de la Red Iberoamericana “Kant: Ética, Política y Sociedad” con sede en la Universidad Complutense de Madrid.