From the tablet to the mobile: the ICT group (education + communication + social development)

Main Article Content

María Isabel Zapata Cárdena

Abstract

Del tablero al móvil. Contenidos educativos digitales al servicio de procesos de enseñanza y aprendizaje. Caso EduApps Urabá it is a publication derived from a multidisciplinary investigative process, sponsored by the Ministry of Science, Technology and Innovation in 2018, in order to bring together teachers from educational entities in the municipalities of Apartado, Carepa and Necoclí, in the Urabá sub-region of Antioquia. Regarding the experience lived in the Covid-19 pandemic, the researchers present a series of reflections within an academic and investigative journey that shows the complexity, but also the opportunities that the Colombian school education system has, when it decides to work and incorporate the ICT use in the classroom.

Keywords:
Urabá ICT digital educational content digital inequality teaching-learning

References

Barcelona Activa y Cibernàrium. (2021). Què t'oferim? https://cibernarium.barcelonactiva. cat/que-t-oferim-

Casal de Barri La Pau. (2022). Enredando. https://www.barcelona.cat/casalsdebarri/lapau/ es/content/enredando

Couldry, N. y Jenkins, H. (2014). Participations: dialogues on the participatory promise of contemporary culture and politics. International Journal of Communication, 8, 1069- 1086.

Laboratori Ciutada. (s. f.). Qui som. https://www.citilab.eu/qui-som/laboratori-ciutada/ Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. En Informe a la Unesco de la Comisión

Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI (pp. 91-103). Unesco. http://dspace. ucuenca.edu.ec/jspui/handle/123456789/30016

López, B., Peláez, A., Álvarez, G. M., Giraldo, M. E., Zapata, S., Patiño, M. R. y Echeverri, J. C. (2006). Un modelo para la educación en ambientes virtuales [PDF]. Editorial Universidad Pontificia Bolivariana. http://cmap.upb.edu.co/rid=1378238023914_917805901_1661/Un modelo de educación en ambientes virtuales.pdf

Lotero-Echeverri, G. (2020). Relación comunicación y educación: Fundamentos de los procesos de alfabetización mediática y digital. En Marín Ochoa, B. E., y Lotero-Echeverri, G (Eds.) Del tablero al móvil. Contenidos educativos digitales al servicio de procesos de enseñanza aprendizaje Caso EduApps Urabá. (pp. 29–45). Editorial Universidad Pontificia Bolivariana. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/7305

Marín Ochoa, B. E. y Cruz Lanchero, L. J. (2020). ¿Por qué Urabá? Conectividad para la equidad. En B. E. Marín Ochoa y G. Lotero Echeverri (Eds.), Del tablero al móvil. Contenidos educativos digitales al servicio de procesos de enseñanza y aprendizaje. Caso EduApps Urabá (pp. 17-28). Editorial Universidad Pontificia Bolivariana.

Marín Ochoa, B. E., y Lotero Echeverri, G (Eds.) (2020). Del tablero al móvil. Contenidos educativos digitales al servicio de procesos de enseñanza y aprendizaje. Caso EduApps Urabá. Editorial Universidad Pontificia Bolivariana.

Rosgaby Medina, K. (2022). Estadísticas de la situación digital de Colombia en el 2021-2022. Digital 2022 Global Overview Report. https://n9.cl/03e27

Sánchez García, O. (2020). Tecnologías móviles al servicio de la educación virtual. En B. E. Marín Ochoa y G. Lotero Echeverri (Eds.), Del tablero al móvil. Contenidos educativos digitales al servicio de procesos de enseñanza y aprendizaje. Caso EduApps Urabá (pp. 78-87). Editorial Universidad Pontificia Bolivariana.

Van Dijk, J. A. G. M. (2005). The deepening divide: inequality in the information society. Sage Publications Ltd.

Article Details

Author Biography

María Isabel Zapata Cárdena, Universidad de Málaga

Comunicadora Social-periodista de la Universidad Pontificia Bolivariana. Magister en Comunicación Digital. Estudiante del doctorado en Educación y Comunicación Social de la Universidad de Málaga (España). Profesora de la Facultad de Comunicaciones y Filología de la Universidad de Antioquia