Mass Media and Politics. Industry and Social Representations in Political News

Main Article Content

Carlos Eduardo Valderrama Higuera

Abstract

This article based on a research work and with the support of other empirical investigations reflects the multiple facets of the mass media such as media industries (agents of the market society), builders of social representations (agents of symbolic mediation) and political actors.

Keywords:
Mass media Political news Social representations

References

Acosta, A., García, H., Hurtado, M. y Giraldo, D. (2017). La representación de las Farc-EP en la prensa colombiana. Análisis de las noticias de El Tiempo y El Espectador en el marco de los diálogos de paz en La Habana (2012-2016). Semilleros de Investigación 2016 (30), 101-127.

Becerra, M. (2016). Surfear la concentración. Recuperado de https://martinbecerra. wordpress.com/2016/11/30/surfear-la-concentracion/

Calloni, E. (2015). Contrainsurgencia siglo XXI. Revista Maíz, 3 (6), 16-19.

Cañas, E. (2015). La construcción mediática del escándalo político. Análisis de contenido de las noticias publicadas en El Tiempo, El Espectador y El Colombiano acerca del caso de Agroingreso Seguro (tesis de maestría). Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia.

Espinal, L., Mesa, A. y Arboleda, J. (2018). Narrativas de la prensa escrita de Medellín como constructoras y difusoras de imaginarios sociales de las víctimas del conflicto en Colombia. Revista Caleidoscopio, (38), 35-64.

Hall, S. (1997). “The Work of Representation”. En Stuart Hall (Edit.), Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Recuperado de http://www.scielo.org.co/ scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000175&pid=S0120-4807201300020001900013&lng=en

Held, D.; McGrew, A.; Goldblatt, D.; Perraton, J., (1999). Global Transformations. Cambridge: Polity Press.

Hopenhayn, M. (2005). América Latina desigual y descentrada. Bogotá: Editorial Norma.

Huergo, J. (2002), “De la representación a la articulación colectiva”. Desde el Fondo, cuadernillo temático, #24,Recuperado de: http://www.fts.uner.edu.ar/publicaciones/ publicaciones/desde_el_fondo/24.html

Martínez, M. (2004). La representación política y la calidad de la democracia. Revista Mexicana de Sociología, (66), 661-710. Recuperado de: http://www.ejournal.unam.mx/ rms/2004-4/RMS04403.pdf

Martini, S. (2000). Periodismo, noticia y noticiabilidad. Buenos Aires: Norma.

MOM (2015). ¿De quién son los medios? Colombia. Recuperado de http://www. monitoreodemedios.co/

Observacom (2016). Convergencia consolida concentración en América Latina: en varios países, cuatro o menos empresas dominan 95 % del mercado de acceso a Internet. Montevideo, Uruguay. Recuperado de: http://www.observacom.org/convergenciaconsolida-concentracion-en-america-latina-en-varios-paises-cuatro-o-menosempresas-dominan-95-del-mercado-de-acceso-a-internet/

Silverstone, R. (2001). ¿Por qué estudiar los medios de comunicación? Amorrortu: Buenos Aires.

Thompson, J. B. (1998). Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación. Paidós: Barcelona.

Thompson, J. B. (2005). La nueva visibilidad. Papers. Revista de Sociología, (78), 11-29. DOI: http:// dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v78n0.840

Trejo, R. (2010). Muchos medios en pocas manos: concentración televisiva y democracia en América Latina. Intercom – Revista Brasileira de Ciências da Comunicação. 33 (1), 17-51, jan./jun.

Valderrama, C. E. (2004). Medios de comunicación y globalización: tensiones de la política, las identidades y la educación. Revista Nómadas, (21), 12-22.

Article Details

Author Biography

Carlos Eduardo Valderrama Higuera, Universidad Central

Sociólogo. Profesor asociado del Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Central.