Selection and verification methods of the information provided by citizens through WhatsApp and their role in the production of peruvian channel news. Case Study: RPP
Main Article Content
Abstract
This study describes the selection and verification mechanisms carried out by two news channels in Peru regarding the information provided by citizens through their WhatsApp lines, starting from the studies on citizen journalism. Semi-structured interviews were conducted with the journalists in charge of managing this information on the news. Likewise, the news that were transmitted from said information were analyzed. Among the results it was found that, to a great extent, news channels use the same information selection criteria as traditional television journalism, and that the information that arrives through WhatsApp is used as another information source on the news channels.
References
Azeema, N. & Nazuk A. (2017). WhatsApp and Journalism: News Practices of Pakistani Journalists. Science, Technology and Development, 36(4), 249-258. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/323187133_WhatsApp_and_Journalism_News_Practices_of_Pakistani_Journalists
Bowman, Sh. & Willis, Ch. (2003). Nosotros, el medio: Cómo las audiencias están modelando el futuro de las noticias y de la información. Recuperado de: http://www.hypergene.net/wemedia/download/we_media.pdf
Carabaza, J. & Pérez, G. (2014). Dime a quién sigues y te diré quién eres. Análisis de las cuentas seguidas por los diarios Vanguardia, Diario de Coahuila y Zócalo a través de Twitter. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 20(11), 140-147. Recuperado de https://www.alaic.org/revista/index.php/alaic/article/view/376
Chillón, J. (2010). Oportunidades y amenazas del periodismo ciudadano en la sociedad globalizada. Eikasia Revista de Filosofía, 31, 295-308. Recuperado de http://www.revistadefilosofia.org/31-16.pdf
Coya, H., (2014). El Periodista y la Televisión. Lima, Perú: Fondo Editorial de Pontificia Universidad Católica del Perú.
Curiel, E., (2015). La credibilidad de las redes sociales en el ámbito periodístico.,Transinformação, 27 (2),165-171. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/3843/384351520006/
Espiritusanto, O. (2011). Los usuarios. Tipología de la participación. En Espiritusanto, O. & Gonzalo,P. (Ed.), Periodismo ciudadano. Evolución positiva de la comunicación (pp.15-18). Barcelona, España: Editorial Ariel. Recuperado de https://www.revistacomunicar.com/pdf/2011-12-15-libro-periodismo-ciudadano.pdf
Espiritusanto, O. & Sánchez, G. (2013). Periodismo ciudadano: argumentos a favor y en contra. Cuadernos de Periodistas, 27, 56-71. Recuperado de http://www.cuadernosdeperiodistas.com/media/2014/02/56-71-INFORME_periodismo-ciudadano.pdf
Estremadoyro, J., (2014). Lecciones de periodismo televisivo, Lima, Perú: Fondo Editorial Pontificia Universidad Católica del Perú.
GfK Opinión (2017). Kit de planeamiento digital Perú 2017. Recuperado de: https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2405078/Landing_Pages_PDF/Peru/GfK%20uso%20de%20internet%202016%20-%20Short.pdf?t=1527257187799
Kemp, S. (2018). “Digital In: Informe sobre El ámbito digital en el 2018 y su situación mundial desde Argentina hasta Zambia”. We are social. Recuperado de https://hootsuite.com/es/pages/digital-in-2018
León, T. (2006). La agenda de los noticiarios. En J. Fernández (Coord.), Tendencias 06 - Medios de comunicación (pp. 271-279). Madrid, España: Fundación Telefónica. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4990825
Maciá, C. (2007). No todos somos ya periodistas. Un análisis de la utopía del periodismo ciudadano desde la perspectiva del reportaje interpretativo. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 13, 123-144. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/ view/ESMP0707110123A
Meso, K. (2005). Periodismo ciudadano. Voces paralelas a la profesión periodística. Chasqui Revista Latinoamericana de Comunicación, 90, 4-13. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1203580
Meso, K. (2013). Periodismo y audiencias: inquietudes sobre los contenidos generados por los usuarios. Revista Cuadernos, 33, 63-73. Recuperado de http://cuadernos.info/index.php/CDI/article/view/cdi.33.515
Ortells, S. (2009). La mercantilización de la información: la nueva era informativa en televisión. Revista Latina de Comunicación, 64, 341-353. Recuperado de https://doi.org/10.4185/RLCS-64-2009-827-341-353
Ossorio, M. (2016). WhatsApp para periodistas: cuando las fuentes están en la palma de tu mano. Madrid, España: Media-Tics. Recuperado de https://www.media-tics.com/noticia/6425/medios-de-comunicacion/whatsapp-para-periodistas:-cuando-lasfuentes-estan-en-la-palma-de-tu-mano.html
Reid, A., (2016). WhatsApp at 1 billion: How can journalists use the chat app for newsgathering? First Draft. Recuperado de http://firstdraftnews.com/whatsapp-at-1-billionhow-can-journalists-use-the-chat-app-fornewsgathering/
Salvat, G. & Serrano, V. (2011). Periodismo ciudadano y espacio público en la Sociedad de la Información. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, 41, 69-85. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/analisi/article/viewFile/244644/327666
Varela, J. (2005). El asalto de los medios sociales. Cuadernos de periodistas, 0, 18-32. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5336040
Welsh, M. (2015). The New York Times is publishing on WhatsApp for the first time, covering Pope Francis. The New York Times. Recuperado de http://www.niemanlab.org/2015/07/the-new-york-times-is-publishing-on-whatsapp-for-the-first-time-covering-pope-francis/
Zárate, C. (2018). Cómo sirve WhatsApp a los periodistas. Perú: Clases de periodismo. Recuperado de http://www.clasesdeperiodismo.com/2018/04/10/como-sirve-whatsappa-los-periodistas/