Social Innovation and Collaborative Networks: Social Innovation Network from Higher Education (RISES)

Main Article Content

Claudia Milena Arias
Erika Jaillier Castrillón
https://orcid.org/0000-0001-6974-0275

Abstract

The text addresses the emergence of the Network of Social Innovation from Higher Education (RISES), as one of the results of the research project Appropriation and promotion of social innovation in the department of Antioquia by the Universidad Pontificia Bolivariana, the Corporación Universitaria Minuto de Dios and the Fundación Universitaria Católica del Norte. Being a meeting and collaboration space around the promotion of social innovation, which promotes the exchange of knowledge and lifelong learning. In this work, a study of the concept of social innovation is presented, in order to reflect on the work of the Network, identifying the importance of the role of universities reflected in commitment to quality and university social responsibility, promoting social innovation, as a strategic thematic in the institutional dynamics, generating agents or articulating leaders who intervene in the university task and in its relationship with the different agents of the territory.

Keywords:
Higher education Social innovation collaboration Social Ecosystem Responsibility

References

Arras, A., Hernández, O. & López, J. (2012). Redes y confianza: dimensiones del capital social en las microempresas rurales en Chihuahua, México. Nueva antropología, 25 (77), 31-57.

Bonilla, B. & Rojas, A. (2012). Una revisión de las tendencias en investigación sobre la innovación social: 1940-2012. Mimeo.

Gatica, S., Soto, W. & Vela, D. (2015). Ecosistemas de Innovación Social: el caso de las universidades de América Latina. https://www.academia.edu/12083370/Ecosistemas_ de_innovaci%C3%B3n_social_-_el_caso_de_las_universidades_de_Am%C3%A9rica_ Latina

Glad, T. (2013). La innovación social como viaje de aprendizaje. Revista Innovación Social, 0001.

Goldsmith, S. (2010) The Power of Social Innovation: How Civic Entrepreneurs Ignite Community Networks for Good. John Wiley Sons.

Inncom (2013) Reporte Final. Estudio de Prospectiva Mundial Innovación Social. Documento inédito preparado por la empresa Innovación y Competitividad para la UPB en marzo de 2013.

Jaillier, E., Carmona, Y. & Suárez, L. (2015). Los retos de la comunicación en la apropiación social del conocimiento, en algunas experiencias significativas de innovación social en Medellín. Comunicación, 2, 39-54.

Juan Pablo II. (1990). Constitución Apostólica Ex Corde Ecclesiae. Roma. http://www.vatican. va/content/john-paul-ii/es/apost_constitutions/documents/hf_jp-ii_apc_15081990_excorde-ecclesiae.html

Nodos de Educación Superior para la Innovación Social, NESIS. (2017). Misión, visión y valores. https://issuu.com/pregradofen_uchile/docs/memoria_rsu_2014

Moulaert, F., McCallum, D., Mehmood, A. & Hamdouch, A. (2013). International Handbook on Social Innovation: Collective Action, Social Learning and Transdisciplinary Research. Edward Elgar Publishers.

Mulgan, G., Tucker, S., Ali, R. & Sanders, A. (2007). Social innovation: what it is, why it matters and how it can be accelerated. The Young Foundation. En: https:// youngfoundation.org/publications/social-innovation-what-it-is-why-it-matters-how-itcan-be-accelerated/

Santos, D. & Giménez, S. (Coords.) (2016). Integraciones y desintegraciones sociales. ACMS.

Seyfang, G. (2012) Growing grassroots innovations: exploring the role of community-based initiatives in governing sustainable energy transitions. https://journals.sagepub.com/ doi/pdf/10.1068/c10222?id=c10222

Vallaeys, F. (2008). Responsabilidad social universitaria: una nueva filosofía de gestión ética e inteligente para las universidades. Revista Educación Superior y Sociedad, 13 (2), 191- 220.

Van der Have, R. & Rubalcaba, L. (2016). Social innovation research: an emerging area of. Innovation studies? Research Policy, 45 (9), 1923-1935.

Villa, L. & Melo, J. (2015). Panorama actual de la innovación social en Colombia. Banco Interamericano de Desarrollo (BID). https://publications.iadb.org/publications/ spanish/document/Panorama-actual-de-la-innovaci%C3%B3n-social-en-Colombia.pdf

Article Details

Author Biographies

Claudia Milena Arias, Fundación Universitaria Católica del Norte

Magíster en Administración (Universidad de Medellín). Coordinadora de la Red de Innovación Social desde la Educación Superior (RISES). Coordinadora del Centro de Estudios Económicos, Administrativos y Contables de la Fundación Universitaria Católica del Norte.

Erika Jaillier Castrillón, Universidad Pontificia Bolivariana

Comunicadora social periodista de la UPB Doctora en Ciencias de la Información y de la Comunicación de la Universidad Grenoble, Francia. Miembro del Grupo de Investigación en Comunicación Urbana (GICU). Docente de la Facultad de Comunicación Social y de la Escuela de Ciencias Sociales de la Universidad Pontificia Bolivariana.