Olimpo Garage: study about the problem of historical memory in fiction cinema

Main Article Content

Ana María López C.
http://orcid.org/0000-0002-5902-239X

Abstract

Garage Olimpo (1999) is an Argentinian film that tells the story of a clandestine detention center during the last dictatorship between 1976 and 1983. This fictional film investigates in the daily life of the detention center located in the city of Buenos Aires, as well as in the relationship between the detainees and their captors. By means of various narrative strategies, two parallel worlds intertwine: Which occurs in the clandestinity of the center, and the life that takes place in the city that welcomes it. Through the filmic analysis as a methodology, it is sought to know the implications of fiction to approach to traumatic issues of the recent past. The filmic analysis allows to figure out how the formal mechanisms are used to report the referred facts, and its meaning when the historical past is addressed, in this case, by means of fiction.

Keywords:
Cinema fiction representation historical memory

References

Amado, A. (2009). La imagen justa. Cine argentino y política (1980-2007). Buenos Aires: Colihue.

Berthier, N. (2002). Voir o ne pas voir: la fonction du hors -champ dans Tesis (Alejandro Amenábar). En Groupe de Recherche sur l’Image dans le Monde Iberique et Ibéroaméricain (Ed.), Penser le cinéma espagnol, 1975-2000 (pp. 119-130). Lyon: GRIMH/GRIMIA.

Feld, C., y Stites, J. (2009). El pasado que miramos. Memoria e imagen ante la historia reciente. Buenos Aires: Paidós.

Ferro, M. (2008). El cine, una visión de la historia. Madrid: Akal.

Gallotta, B. (1999). Entrevista a Marcos Bechis. Recuperado de http://www.garageolimpo.it/ new-go/stampago/prensaotrentr.html

Manzano, V. (2009). Garage Olimpo o cómo proyectar el pasado sobre el presente (y viceversa). En C. Feld y J. Stites (Comps.), El pasado que miramos. Memoria e imagen ante la historia reciente. Buenos Aires: Paidós.

Martínez, T. E. (2006). El Olimpo del horror. Recuperado de https://elpais.com/ diario/2006/01/01/eps/1136100410_850215.html

Peris, J. (2008). Desplazamientos, suturas y elusiones: el cuerpo torturado en Tiempo de Re-vancha, La Noche de los Lápices y Garage Olimpo. Especulo. Revista de estudios literarios. Universidad Complutense de Madrid, 40. Recuperado de https://webs.ucm.es/ info/especulo/numero40/cuetort.html

Article Details

Author Biography

Ana María López C., Universidad Pontificia Bolivariana

Universidad Pontificia Bolivariana Doctora en Estudios Latinoamericanos de la Universidad de Chile y de la Universidad Paris Sorbonne Paris IV. Profesora asociada de la Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín Colombia. Miembro del Grupo de Investigación en Comunicación Urbana GICU