Attachment, development and resilience

Main Article Content

Diego Alejandro Calle

Abstract

This paper turns around the attachment and its relation with development and child resilience. It begins with a historical searching about baby means before borning in the classic psychology. Then we take psychobiology elements which show clearly the relation between attachment and child development through the neuropsychology and the human etology. In fact, the article puts an end its topic finding the arrow around the concepts of resilience and attachment.

Keywords:
attachment child development resilience

References

Barudy, J. (2001). El dolor invisible de la infancia. Una lectura ecosistémica del maltrato infantil. España: Paidos.

Bowlby, J. (1979). Vínculos afectivos. Formación, desarrollo y pérdida. Bogotá: Ediciones Morata.

Cardona, J y Gaitán, O. (2007). Análisis comparativo de las funciones cognitivas de atención y memoria en niños abandonados y no abandonados en Neiva. Tesis de Pregrado no publicada. Universidad Surcolombiana, Neiva.

Cyrulnik, B. (1995). Del gesto a la palabra. Madrid: Editorial Gedisa. Cyrulnik, B. (2005). Bajo el signo del vínculo. Madrid: Editorial Gedisa.

Dayan, A. (2007). Trastorno de déficit atencional. Cerebral cortex Instituto Colombiano de bienestar familiar. 2006. Código de infancia y la adolescencia.

Muñoz, E. Liz, A. Estudio comparativo del Auto concepto de niños abandonados en el ICBF y niños con hogar del colegio Agustiniano de la ciudad de Palmira. 2002 Tesis de pregrado no publicada Universidad Santiago de Cali.

Spitz, R. (1969). El primer año de vida del niño. Madrid: Editorial Paidos.

Bronfenbrenner, U. (1979). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidos.

Castillo de Rúbe, A. (2002). Rehabilitación neuropsicológica en el siglo XXI. Revista mexicana de neurociencia.

Manciaux, (2004). La resiliencia: Factores de riesgo y vulnerabilidad, factores de protección. Resiliencia “Desvictimizar a la victima”. CEIC, Cali 2004.

Matter, C. (2003). Introducción a la rehabilitación cognitiva. Avances en Psicología Clínica Latinoamericana, 21, 11-20.

Martínez, I. y Vásquez-Bronfman, I. (2006). La resiliencia invisible. Infancia, inclusión social y tutores de vida. Barcelona: Editorial Gedisa. Winnicott, (1979). Realidad y juego. Buenos Aires: Paidos 1979.

Article Details

Author Biography

Diego Alejandro Calle, Universidad Pontificia Bolivariana

Magister en Filosofía Universidad del Valle.

Psicólogo Universidad del Valle