The Professional Training of hospitality and tourism in the Spanish town of Ciudad Real

Main Article Content

Cecilia Ruiz Esteban
Inmaculada González García

Abstract

Despite the fundamental role that the Spanish educational reform grants to Professional Training, it is unknown whether the perception of society has improved. In order to try to improve the social image of Professional Training, we must get to know it. Although research is scarce, there are some studies that highlight the positive assessment that society gives to the link between training and the company in this type of education. In this sense, the objective of this study is to assess the perception of Professional Training students about the future expectations offered by this formative stage. The participants were 181 Professional Training students in the Hospitality and Tourism Specialty (41.7% were male). The Future Time Perspective Questionnaire by Husman and Shell (2008) and an ad hoc questionnaire were used to collect sociodemographic data. Student's t tests were performed to analyze the differences in means between different sociodemographic variables in the four dimensions of the questionnaire. No significant differences in any of the variables studied were found. In the Chi-square test, a statistically significant association was found between those who have completed higher education versus those who have not, in relation to working in the sector. Therefore, the social image of this stage should continue to be strengthened, since employers prefer to employ university graduates with Professional Training studies than those who only have these last studies.

Keywords:
Professional Training Social image Employability Chi-square Hospitality and tourism

References

Agraso, L. R., Sánchez, A. F. R., & Cerqueiras, E. M. B. (2015). La formación en alternancia en la universidad y en los ciclos formativos: aportaciones desde dos investigaciones realizadas en Galicia. Educar, 51(2), 349-371.

Arana, J. (2010). La formación ocupacional por competencias y su certificabilidad y convalidación con la Formación Profesional Reglada. (Tesis de Método de Investigación y Diagnóstico en Educación), Universidad de Granada, España. Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/15081

Casares, E. (2007). Estudio descriptivo de los programas de garantía social de iniciación profesional en los centros de Granada. (Tesis de Didáctica y Organización Escolar), Universidad de Granada, España. Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/1662

Casquero, A. (2009). Demanda e inserción laboral de la Formación Profesional Reglada en España. Revista del Instituto de Estudios Económicos, 2, 213-245.

Comisión Europea (2002). Proceso de Copenhague: una cooperación europea reforzada en materia de educación y formación profesionales. Recuperado de http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/vocational_training/ef0018_es.htm

De Volder, M. L., & Lens, W. (1982). Academic achievement and future time perspective as a cognitive–motivational concept. Journal of Personality and Social Psychology, 42(3), 566.

Ferrán, C. M. (2012). Percepciones de distintos agentes sociales acerca de la educación formal de los chicos y chica tutelados. Educatio Siglo XXI, 30(2), 185-206.

García-Jiménez, E., & Lorente-García, R. (2015). Recorrido por la imagen social de la formación profesional: un camino hacia su revalorización. Revista española de educación comparada, 26, 119-134.

González, M. C., Cueto, B., & Mato, J. (2006). El papel de la formación en centros de trabajo en la inserción laboral de los titulados. Revista de Educación, 341, 337-372.

Homs, O. (2008). La formación profesional en España: hacia la sociedad del conocimiento. Barcelona: Obra Social La Caixa.

Husman, J., & Shell, D. F. (2008). Beliefs and perceptions about the future: A measurement of future time perspective. Learning and individual differences, 18(2), 166-175.

Instituto Nacional de Estadística (INE) (2018). Datos de empleabilidad por nivel educativo (2015-2017). Recuperado de http:/www.ine.es/

Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educación. BOE núm. 307 de 24 de Diciembre de 2002. Referencia: BOE-A-2002-25037.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. «BOE» núm. 106, de 4 de mayo de 2006, páginas 17158 a 17207 (50 págs.)

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. «BOE» núm. 295, de 10 de diciembre de 2013 Referencia: BOE-A-2013-12886

Marhuenda-Fluixá, F., Salvà, F., Navas-Saurin, A. A., & Abiétar-López, M. (2015). Twenty years of basic vocational education provision in Spain. Changes and trends. International journal for research in vocational education and training, 2(2), 137-151.

Merino, R. (2003). Luces y sombras de la reforma de la formación profesional: la visión de los profesores de enseñanza secundaria. Aula Abierta, 82, 5-26.

Merino, R. (2004). De la contrarreforma de la formación profesional en la LGE a la contrarreforma de la LOGSE. Flujos y estrategias de los alumnos en la secundaria postobligatoria. En B. Mulet (Coord). Sociologia de l’educació: cultura i práctica escolar: les reformes actuals (pp. 611-620). Islas Baleares: Universitat de les Illes Balears.

Merino, R. & Llosada, J. (2007). ¿Puede una reforma hacer que más jóvenes escojan formación profesional? Flujos e itinerarios de formación profesional de los jóvenes españoles. Tempora, 10, 215-244.

Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019). Panorama de la educación 2 Indicadores de la OCDE 2019. Informe español. Recuperado de https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:b8f3deec-3fda-4622-befb-386a4681b299/panorama%20de%20la%20educaci%C3%B3n%202019.pdf

Nuttin, J. (1980). Motivation et perspectives d'avenir (Vol. 14). Presses universitaires de Louvain: Lovaina, Bélgica.

Pérez, C. y Rahona, M. (2009). La formación profesional en España y el mercado de trabajo: desafíos y oportunidades. En XVI Encuentro de Economía Pública: 5 y 6 de febrero de 2009: Palacio de Congresos de Granada.

Prieto, S. C. (2013). La formación profesional de grado medio en México y España: un estudio comparado. (Tesis de Didáctica y Teoría de la Educación). Universidad Autónoma de Madrid, España. Recuperado de http://digitool-uam.greendata.es:1801/webclient/DeliveryManager?pid=60252&custom_att_2=simple_viewer

Renés, P. & Castro, A. (2013). Análisis de la situación de la formación profesional desde el punto de vista de sus protagonistas. Educatio Siglo XXI, 31(2), 255-276.

Sanz, C. (2010). La orientación profesional en los sistemas de formación profesional. REOP, 21(3), 643-652.

Sotés-Elizalde, M. A. (2009). Formación profesional: sistema educativo y empresa. Educación y Educadores, 12(1), 109-118.

Thiébaut, E. (1998). La perspective temporelle, un concept a la recherche d’une définition opérationnelle. L’Année Psychologie, 98, 101-125.

Tucker, J. A., Vuchinich, R. E., & Rippens, P. D. (2002). Predicting natural resolution of alcohol-related problems: A prospective behavioral economic analysis. Experimental and Clinical Psychopharmacology, 10(3), 248.

West, M. & Mujis, D. (2008). Personalized learning. In C. Chapman & H. Hunter (Eds.), Radical reform, (pp. 128-143). Londres: Routledge.

Zurita, F. J. (2006). Análisis descriptivo de la formación en centros de trabajo (FCT) de familias profesionales técnico-industriales en el ámbito provincial de Zaragoza. (Tesis de Pedagogía). Universitat Rovira i Virgili, España. Recuperado de http://hdl.handle. net/10803/8910

Article Details

Author Biographies

Cecilia Ruiz Esteban, Universidad de Murcia. España

Doctora en Psicología.
Universidad de Murcia. España.

Inmaculada González García, Universidad de Murcia. España

Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria

Universidad de Murcia. España