Agentive profile of students with poor academic performance: cognitive and learning control strategies, academic self-efficacy and motivation

Main Article Content

Karol Gutierrez Ruiz
https://orcid.org/0000-0002-6808-9086

Abstract

Objective: the agentive profile of students with poor academic performance was characterized. The following components were considered for the sense of agency: control of learning and cognitive, academic self-efficacy and motivation strategies. Additionally, the relationship between these three variables was explored. Method: participants were 32 university students who filled out the ACRA scale, and the ILP-R questionnaire. Results: students with low academic performance have a middle level sense of agency characterized by moderate use of cognitive and control strategies, mainly strategies of shallow information processing. An intrinsic motivational orientation and perception of executive control and average middle-level self-efficacy perceived while performing academic tasks. Conclusions: students with low academic performance report being intrinsically motivated, have a perception of academic middle-level self-efficacy and reported an average use of cognitive strategies and learning control. No significant relationship was found between these variables.

Keywords:
sense of agency academic performance motivation learning strategies academic self-efficacy

References

Abarca, A., & Sánchez, M. (2005). Deserción estudiantil en la educación superior: el caso de la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica: Actualidades Investigativas en Educación, 5, 1-22.

Alonso, T. (1995). Motivación y aprendizaje en el aula. Cómo enseñar a pensar. Madrid: Santillana.

Bacon, Ch. (1993). Student responsibility for learning. Adolescence, 28(109), 199-211.

Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review Psychology, 52, 1-26.

Braten, I., & Olaussen, B. (1998). The relationship between motivational beliefs and learning strategy use among norwegian college students. Contemporany Educational Psichology, 23(2), 182-194.

Camarero F., Martín, F., & Herrero. J. (2000). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicothema, 12(4), 615-622.

Castañeda, S., & Austria, F. (2013). Agencia académica en educación superior: Obstáculos y desafíos. Primer Congreso Internacional de Transformación Educativa. México, Ixtapan de la Sal 3-5 de Octubre de 2013.

Correa, M., Castro, F., & Lira, H. (2004). Estudio descriptivo de las estrategias cognitivas y metacognitivas de los alumnos y alumnas de primer año de pedagogía en enseñanza media de la Universidad del Bío-Bío. Theoría, 13, 103-110.

De la fuente, J., Soto, A., Archila, I., & Justicia,F. (1998). Factores y condicionantes de las estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en alumnos universitarios, a traves de la escala ACRA. Revista de la Educación de la Universidad de Granada, 11, 193-209.

De la Fuente, J., Arias, J., & Justifica, F. (2003). Escala de Estrategias de Aprendizaje ACRA-Abreviada para alumnos universitarios. Universidad de Almería, Universidad de Granada. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica, 1, 139-158.

De la Fuente, J., & Justicia, F. (2003). Regulación de la Enseñanza para la autorregulación del aprendizaje. Revista Aula Abierta, 82, 161-171.

Esteban, M., Ruiz, C., & Cerezo, F. (1996). Validación del cuestionario ILP-R versión Española. Anales de Psicología,12(2), 133-151.

Fernández, G., Martínez, C., Macarena, M., & Araneda, R. (2009). Estrategias de aprendizaje y autoestima: su relación con la permanencia y deserción universitaria. Revista de Estudios Pedagógicos, 35(1), 27-45.

García, T., & Pintrich, P. (1996). The effects of autonomy on motivation and performance in the college classroom. Contemporany Educational Psichology, 21, 447-486.

Huertas, J. (1997). Motivación. Querer aprender. Buenos Aires: Aíque. Lepper, M. (1988). Motivational considerations in the study of instruction. Cognition and Instruction, 5, 289-309.

López, D., Insignares, Y., & Rodriguez, A. (2011). Estrategias de Aprendizaje en Estudiantes de Educación Media. Pensando Psicología, 7(13), 130-138.

Martínez, F.R. (2007). Concepción de aprendizaje y estrategias metacognitivas en estudiantes universitarios de Psicología. Revista Anales de Psicología, 1(23), 7-16.

Núñez, J., González, J., García, M., González, S., Roces, C., Álvarez, L., & González, M. (1998). Estrategias de Aprendizaje, Autoconcepto y Rendimiento académico. Revista Psicothema, 10(1), 97-109.

Pintrich, P., & García, T. (1993). Intraindividual differences in students motivation and self regulated learning. German Journal of Educational Psychology, 7, 99-107.

Pintrich, P., Smith, D., García, T, & McKeachie, W. (1991). A Manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning. University of Michigan.

Puerta, E., Pautt, A., & Pérez, A. (2013). Estrategias cognitivas y de autorregulación como componentes de sentido de agencia según el nivel de logro académico de los estudiantes de segundo a quinto semestre de psicología de las universidades del distrito de Cartagena (Tesis de Pregrado). Universidad del Sinú Elías Bechara Zainúm, Cartagena.

Reeve, J. (1994). Motivación y Emoción. México, D.F.: McGraw Hill.

Rinaudo, M., Chiecher, A., & Donolo, D. (2003). Motivación y uso de estrategias en estudiantes universitarios. Su evaluación a partir del Motived Strategies Learning Questionnaire. Revista Anales de Psicología, 19(1), 107-119.

Román, J., & Gallego, S. (1994). Escala de Estrategias de Aprendizaje, ACRA. Madrid: TEA Ediciones.

Schmeck, R., Geisler, E., & Cercy, S. (1991). Self-concept and learning: the revised inventory of learning processes. Educational Psychology: An international Journal of Experimental Educational Psychology, 11, 343-362.

Tejada, A. (2005). Agenciación humana en la teoría Cognitivo Social. Pensamiento Psicológico, 5(1), 117-123.

Weinstein, C., Husman, J., & Dierking, D. (2000). Self regulation interventions with a focus on learning strategies. En: Boekaerts, M., Pintrich, P. y Zeidner, M. (Comps.), Handbook of Self-regulation. San Diego: Academic Press.

Article Details

Author Biography

Karol Gutierrez Ruiz, Fundación Universitaria Tecnológico Comfenalco

Mg. Neuropsicología