Dimensional structure of a scale of attitudes towards statistics on university students in second and third semester of the Faculty of Psychology of the Pilot University of Colombia.

Main Article Content

Vivian Andrea Bustos Velasco
Heivar Yesid Rodríguez Pinzón

Abstract

Objective: to analyze the dimensional structure of Auzmendi’s Scale of Attitudes toward Statistics (1992). Method: it was developed and applied as a descriptive research to 109 students of second and third semester of Psychology at Piloto University of Colombia selected by census. Results: a factorial solution was performed based on four dimensions and fifteen items, with capacity to explain the 63.29% of the instrument variance and with a reliability Cronbach's Alpha coefficient equal to .846. Conclusion: dimensional structures proposed by Auzmendi are not estimable.

Keywords:
Factorial analysis, scale, statistics, attitude measurement, validation

References

Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática-estadística en las enseñanzas medias y universitarias. Bilbao: Mensajero.

Aliaga, J., & Pecho, J. (2000). Evaluación de la actitud hacia la matemática en estudiantes secundarios. Paradigmas, 1(2), 1-2.

Bazán, J. L., & Aparicio, A. S. (2006). Las actitudes hacia la matemática estadística dentro de un modelo de aprendizaje. Revista de Educación de la Pontificia Universidad Católica, 15, 7-20.

Blanco, A. (2004). Enseñar y aprender estadística en las titulaciones universitarias de ciencias sociales: apuntes sobre el problema desde una perspectiva pedagógica. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.

Cazau, P. (2003). Vocabulario de Psicología. Recuperado el 12 enero de 2016 de www.redpsicologia.com

Clemente, M. (1992). Psicología Social: Métodos y Técnicas de Investigación. Madrid: Eudema.

Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297-334.

Darias, E. J. (2000). Escala de actitudes hacia la estadistica. Psicothema 12(2), 175–178.

Eagly, A., & Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. Reviewed by Christopher Leone, University of North Florida, 15, 459–466.

Estrada, A., Batanero, C., & Fortuny, J. M. (2004). Un estudio comparado de las actitudes hacia la estadística en profesores en formación y en ejercicio. Enseñanza de las Ciencias, 22(2), 263–274.

Feigl, H., & Scriven, M. (1967). Los fundamentos de la ciencia y los conceptos de la psicología y del psicoanálisis. Chile: Universidad de Chile.

Gagne, R. (1993). Las condiciones del aprendizaje. México, D.F: McGraw-Hill.

García, E., Gil, J., & Rodríguez, G. (2000). Análisis Factorial. Cuadernos de Estadística. Madrid: Editorial La Muralla.

Gil, J. (1999). Actitudes hacia la estadística. Incidencia de las variables sexo y formación previa. Revista Española de Pedagogía, 214, 567–590.

Gorsuch, R. (1983). Factor Analysis. Madrid: Edition. LEA

Hair, J., Black, W., & Babin, B. (2009). Multivariate Data Analysis (7th Edition). USA: Pearson

Kaiser, Meyer, & Olkin (1977). A study of a measure of sampling adequacy for factor-analytic correlation matrices. 12 enero de 2016, de Multivariate Behavioral Research Sitio web: http: analisis_datosyMultivariable/20factor_SPSS.pdf

Kerlinger, F. (1988). Investigación del comportamiento. México, D.F.: McGraw-Hill.

Mendez, D., & Macia, F. (2007). Análisis factorial confirmatorio de la escala de actitudes hacia la estadística. Cuadernos de Neuropsicología 1(3), 174 -371.

Ministerio de Nacional de Educación. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanía. Primera edición mayo de 2006.

Morales, J. (2002). Psicología Social. Buenos Aires: Pearson.

Rosenberg, M., & Hovland, C. (1960). Cognitive, affective and behavioral components of attitudes. In C.I. Hovland and M.J. Rosenberg (Eds.). Attitude Organization and change (pp. 1-14). New Haven: Yale University Press.

Tejero, C., & Casto, M. (2011). Validación de la escala de actitudes hacia la estadística en estudiantes españoles de ciencias de la actividad física y del deporte. Revista Colombiana de Estadística, 34(1), 1-14.

Woolfolk, A. (2006). Psicología Educativa (Novena edición). Madrid: Pearson Educación.