Love as a Fundamental Way of Being

Main Article Content

Sergio Molina Pérez

Abstract

Human beings are always in a relationship, they cannot avoid it. Just their existence involves a relationship with God, with themselves, with the others and with the cosmos. Though Modernity invites to individualism, there is also the possibility to promote human beings that are more open to consciously interact with others, to recognize everything that is around them and see it as a good to themselves. The article addresses the concept of love as a fundamental way of being human based on several authors of the philosophical and theological traditions, and following a hermeneutic method framed within the conversation of classical philosophy, catholic theology and philosophical personalism, which are brought together by a Christian worldview in which love is a fundamental concept. As a starting point and as a form of introduction, the article presents a framework of the concept of love and a reason for love as fundamental way of being. It then presents several ideas of love throughout the history of thought and explains why reason is a key human faculty for the experience of love, contrary to some views of postmodernism. Afterwards, it suggests love as mode of the relationship of human beings with themselves within the frame of alterity, based particularly on personalism. Finally, it establishes love as a mode of the relationship with the cosmos, considering that loving and taking care of the world is one of the features of the human beings who live love as a fundamental way of being.

Keywords:
Love Human Beings Relationship God Modernity Being Reason Personalism Cosmos

References

Abrams, M.H. (1992). El Romanticismo: Tradición y revolución. Madrid: Visor.

Bauman, Z. (2005). Amor líquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. México: Fondo de Cultura Económica.

Brague, R. (2008). La sabiduría del mundo. Historia de la experiencia humana del universo. Madrid: Encuentro.

Burgos, J.M. (2009). Antropología. Una guía para la existencia. Madrid: Palabra.

Burgos, J.M. (2012) Introducción al Personalismo. Madrid: Palabra.

Catecismo de la Iglesia Católica. (2004). Santiago de Chile: San Pablo.

Cruz Cruz, J. (1999). El éxtasis de la intimidad. Ontología del amor humano en Tomás de Aquino. Madrid: RIALP.

De Aquino, T. (1994). Suma de Teología IV. Parte II-II(b). Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

De Hipona, S.A. (1958). Obras de San Agustín. Edición Bilingüe Tomo XVII. La Ciudad de Dios. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

Domingo Moratalla, A. (2013). El arte de cuidar. Atender, dialogar y responder. Madrid: RIALP.

Esparza, M. (2013). Amor y autoestima. Madrid: RIALP.

Ferrater Mora, J. (2004) Diccionario de Filosofía. Barcelona: Ariel.

Figari, L.F. (2004). Un mundo en cambio. Lima: Vida y Espiritualidad.

Foucault, M. (2011). Hermenéutica del sujeto. México: Fondo de Cultura Económica.

Garcés Giraldo, L.F & Giraldo Zuluaga, C. (2013). El cuidado de sí y de los otros en Foucault, principio orientador para la construcción de una bioética del cuidado. Discusiones filosóficas (22): 187-201.

García Casas, P. (2018). Amor es nombre de persona en Karol Wojtyła. Barcelona: Herder.

Gómez Rodas, C.A. (2013). Sensualidad y erotismo. Una mirada desde Georges Bataille y Nicolás Gómez Dávila. Quid (20): 55-62.

Gómez Rodas, C.A. (2019). Realismo ético y conversión del deseo. Aportes éticos y pedagógicos a partir de San Agustín de Hipona. En C. Lértora y S. Violante (Eds.), Temas y problemas de filosofía medieval (pp. 11-18). Buenos Aires: Red Latinoamericana de Filosofía Medieval.

Gómez Rodas, C.A., Castellanos Muñoz, A.G. & Amaya de Armar, T.R. (2020). La Gran Moral. MacIntyre y el carácter integrador de la filosofía perenne. Prometeica (20): 80-92.

Hadot, P. (2006). Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Madrid: Siruela.

Hahn, K. (2001). El amor que da vida. El maravilloso plan de Dios para el matrimonio. Madrid: RIALP.

Hahn, S. (2009). Lo primero es el amor. Descubre tu familia en la Iglesia y en la Trinidad. Madrid: RIALP.

Heidegger, M. (2002). El ser y el tiempo. México: Fondo de Cultura Económica.

Lewis, C.L. (2014). La abolición del hombre. Buenos Aires: Vórtice.

López, S.G. (2020). Amar para participar en comunidad: una propuesta desde la psicología comunitaria y la teoría de la participación wojtyliana. QUIÉN. Revista De filosofía personalista, 11: 83-101.

López Quintás, A. (2013). El descubrimiento del amor auténtico. Claves para orientar la afectividad. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

Nácar Fuster, E. & Colunga Cueto, A. [Trads.] (1969). Sagrada Biblia. Versión directa de las lenguas originales. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

Pabón de Urbina, J. M. (2009). Diccionario Manual Griego. Griego Clásico-Español. Madrid: Vox.

Pieper, J. (2006). Una teoría de la fiesta. Madrid: RIALP.

Pieper, J. (2017). Las Virtudes Fundamentales. Madrid: RIALP.

Platón. (1992). Diálogos VII. Dudosos, Apócrifos, Cartas. Madrid: Gredos.

Polaino, A. (2000). Madurez personal y amor conyugal. Factores psicológicos y psicopatológicos. Madrid: RIALP.

Quiles, M.J. & Espada, P.J. (2010). Educar en la autoestima. Propuestas para la escuela y el tiempo libre. Madrid: CCS.

Rojas, E. (2004). Los lenguajes del deseo. Claves para orientarse en el laberinto de las pasiones. Buenos Aires: Temas de Hoy.

Seifert, J. (2018). Amor verdadero. Madrid: Encuentro.

Yepes Stork, R. & Aranguren Echevarría, J. (2003). Fundamentos de Antropología. Un ideal de la excelencia humana. Madrid: RIALP.

Zubiri, X. (1980) Naturaleza, Historia, Dios. Madrid: Alianza.

Article Details

Author Biography

Sergio Molina Pérez, Universidad Autónoma de Madrid

Estancia Posdoctoral por la Universidad Autónoma de Madrid, España. Doctor en Filosofía por la Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia.