Transformational leadership to consolidate social responsibility in educational institutions

Main Article Content

Lucía Magdalena Rojas Hernández
Maria Eunice Di Fiore Subero

Abstract

The study aimed to analyze transformational leadership as a tool for social responsibility in educational institutions of the Municipality of San Juan del Cesar. The research was analytical, with a field, non-experimental, transectional design. The population was made up of 23 directors, 109 teachers and 15 community members. Three questionnaires of 38, 20 and 20 items were  designed, with a scale of five response options (always, almost always, sometimes, almost never and never). The validity of the instruments was determined with expert judgment and discriminant analysis. Reliability was measured with the two halves method and Spearman-Brown correction, yielding values of .71, .78 and .83. The processing was done using descriptive statistics. The result indicated a moderate application of transformational leadership within the work context, which has not allowed it to become a tool for the implementation of social responsibility.

Keywords:
Leadership philosophy Transformational leadership Social responsibility Public institutions

References

Arroyo, R. (2017). Habilidades Gerenciales. Desarrollo de destrezas, competencias y actitud. Ediciones ECOE. Colombia.

Drucker, P. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Boston: Harvard Business SchoolPress.

Dubrir, A. (1913). El liderazgo en Evolución. Informe general de Líderes. IESA: Venezuela.

Fajardo, K., Zutta, D., Caicedo, E. & Luna, E.G. (2018). Variables Asociadas al manejo de la Autoridad en Docentes. Revista Informes Psicológicos, 18(1), 113-132.

Flórez, E. (2005). Elementos de La Ética, Filosofía, Política y Derecho. Editorial Los Libros de "El Nacional": Venezuela

Gómez, M. (2019). La Mentalidad emprendedora. Colombia: Ediciones de la U.

Guerrero, P., DuBrin, A., García, E., Quiñones, W., & Alers, C. (2008). Relaciones humanas: comportamiento humano en el trabajo. México: Pearson Educación.

Horn, A. & Marfan, J. (2010). Relación entre liderazgo educativo y desempeño escolar: Revisión de la investigación en Chile, 9(2), 82-104. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/psicop/v9n2/art05.pdf

Hurtado, J. (2010). Guía para la comprensión holística de la ciencia. Tercera Edición, Caracas: Fundación Sypal.

Maestres, J. (2016). Los Lideres Transformadores. IESA: Venezuela

Martínez, E. (2005). La responsabilidad social como manifestación del desempeño ético gerencial en cadenas de farmacias. (Tesis de grado), Universidad Dr. Rafael Belloso Chacin (URBE), Maracaibo. Zulia. Venezuela

Méndez, C. (2011). Metodología. Diseño y desarrollo del proceso de investigación con énfasis en ciencias empresariales. México: Editorial Limusa, S.A.

Piñango, L. (2012). Liderazgo para la Gente. Informe IESA Venezuela. Recuperado de http://www.debatesiesa.com/

Porter, M., & Kramer, M. (2002). The competitive advantage of corporate philanthropy. USA: Harvard Business Review.

Robbins, S., & Judge, T. (2015). Comportamiento organizacional. México: Pearson

Salazar, M. (2006). El Liderazgo Transformacional ¿Modelo para organizaciones educativas que aprenden?, Unirevista, 1(3), 1-12. Recuperado de http://www.tutores.escasto.ipn.mx/mariogerardoricardo/files/2012/02/LIDERAZGO-TRANSFORMACIONAL-EJEMPLO4.pdf

Suárez, E., (2019). Liderazgo transformacional y productividad en los docentes de la Escuela Fiscal Antonio de Sucre de la provincia de Guayas Ecuador. Recuperado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/10476

Article Details

Author Biographies

Lucía Magdalena Rojas Hernández, Universidad del Sinu - Elias Bechara Zainúm. Colombia

Doctora en Ciencias Gerenciales
Universidad del Sinu - Elias Bechara Zainúm. Colombia

Maria Eunice Di Fiore Subero, Universidad Nacional Experimental Rafael Maria Baralt. Venezuela

Doctora en Ciencias Gerenciales
Universidad Nacional Experimental Rafael Maria Baralt. Venezuela