Transformational leadership to consolidate social responsibility in educational institutions
Main Article Content
Abstract
The study aimed to analyze transformational leadership as a tool for social responsibility in educational institutions of the Municipality of San Juan del Cesar. The research was analytical, with a field, non-experimental, transectional design. The population was made up of 23 directors, 109 teachers and 15 community members. Three questionnaires of 38, 20 and 20 items were designed, with a scale of five response options (always, almost always, sometimes, almost never and never). The validity of the instruments was determined with expert judgment and discriminant analysis. Reliability was measured with the two halves method and Spearman-Brown correction, yielding values of .71, .78 and .83. The processing was done using descriptive statistics. The result indicated a moderate application of transformational leadership within the work context, which has not allowed it to become a tool for the implementation of social responsibility.
References
Arroyo, R. (2017). Habilidades Gerenciales. Desarrollo de destrezas, competencias y actitud. Ediciones ECOE. Colombia.
Drucker, P. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Boston: Harvard Business SchoolPress.
Dubrir, A. (1913). El liderazgo en Evolución. Informe general de Líderes. IESA: Venezuela.
Fajardo, K., Zutta, D., Caicedo, E. & Luna, E.G. (2018). Variables Asociadas al manejo de la Autoridad en Docentes. Revista Informes Psicológicos, 18(1), 113-132.
Flórez, E. (2005). Elementos de La Ética, Filosofía, Política y Derecho. Editorial Los Libros de "El Nacional": Venezuela
Gómez, M. (2019). La Mentalidad emprendedora. Colombia: Ediciones de la U.
Guerrero, P., DuBrin, A., García, E., Quiñones, W., & Alers, C. (2008). Relaciones humanas: comportamiento humano en el trabajo. México: Pearson Educación.
Horn, A. & Marfan, J. (2010). Relación entre liderazgo educativo y desempeño escolar: Revisión de la investigación en Chile, 9(2), 82-104. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/psicop/v9n2/art05.pdf
Hurtado, J. (2010). Guía para la comprensión holística de la ciencia. Tercera Edición, Caracas: Fundación Sypal.
Maestres, J. (2016). Los Lideres Transformadores. IESA: Venezuela
Martínez, E. (2005). La responsabilidad social como manifestación del desempeño ético gerencial en cadenas de farmacias. (Tesis de grado), Universidad Dr. Rafael Belloso Chacin (URBE), Maracaibo. Zulia. Venezuela
Méndez, C. (2011). Metodología. Diseño y desarrollo del proceso de investigación con énfasis en ciencias empresariales. México: Editorial Limusa, S.A.
Piñango, L. (2012). Liderazgo para la Gente. Informe IESA Venezuela. Recuperado de http://www.debatesiesa.com/
Porter, M., & Kramer, M. (2002). The competitive advantage of corporate philanthropy. USA: Harvard Business Review.
Robbins, S., & Judge, T. (2015). Comportamiento organizacional. México: Pearson
Salazar, M. (2006). El Liderazgo Transformacional ¿Modelo para organizaciones educativas que aprenden?, Unirevista, 1(3), 1-12. Recuperado de http://www.tutores.escasto.ipn.mx/mariogerardoricardo/files/2012/02/LIDERAZGO-TRANSFORMACIONAL-EJEMPLO4.pdf
Suárez, E., (2019). Liderazgo transformacional y productividad en los docentes de la Escuela Fiscal Antonio de Sucre de la provincia de Guayas Ecuador. Recuperado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/10476