The care of children without parental care in school and protection contexts

Main Article Content

María Rosa Estupiñán Aponte
Fred Gustavo Manrique Abril
https://orcid.org/0000-0002-0723-3240

Abstract

Millions of children grow up without the care of their parents in the world today, which poses great challenges to school and protection institutions, in their socializing role. Through participant observation, interviews and life stories, the study sought to address the meanings of childcare without parental care that State officials, teachers and service personnel give to the living conditions, the relationships they establish, and the ways in which they negotiate their situation. The perspectives that accompany the actions of care on the part of the investigated population intersect categories related to physical survival and emotional accompaniment that involve establishing agreements, recognizing one's limitations and acting accordingly, giving rise to three ways of living care: as a distribution of resources, as a workload and as an affective bond. Thus, care involves actions, relationships and normative, economic and social frameworks that go beyond the assigned role.

Keywords:
Child abandonment childcare ethics of care child education

References

Aguirre, R. (2005). Los cuidados familiares como problema público y objeto de política. Recuperado de https://dds.cepal.org/eventos/presentaciones/2005/0628/Rosario_Aguirre.pdf

Blum, L. (1994). Moral perception and particularity. Nueva York: Cambridge University Press.

Boff, L. (1999). Saber cuidar. México: Fondo de cultura económica.

Boff, L. (2002). El cuidado esencial. Madrid: Trotta.

Budig, M., & Folbre, N. (2005). Activity, proximity or responsibility? Measuring parental childcare time. En N. Folbre & M. Bittman (eds.), Family Time, The Social Organization of Care (pp 51-68). New York: Routledge. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Cerri, C., & Alamillo, L. (2012). La organización de los cuidados, más allá de la dicotomía entre esfera pública y esfera privada. Gazeta de Antropología, 28(2), 1-23. Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/23793

Comins, I. (2008). La ética del cuidado y la construcción de paz. Barcelona: Icaria Editorial.

Daly, M., & Lewis, J. (2000). The concept of social care and the analysis of contemporary welfare states. British Journal of Sociology, 51(2), 281-298

Del Valle, T. (2003). “Contenidos y significados de nuevas formas de cuidado”, Congreso Internacional Sare 2003: Cuidar cuesta: costes y beneficios del cuidado (pp. 39-61). Vitoria-Gasteiz: Emakunde/Instituto Vasco de la Mujer y Comunidad Europea Fondo Social Europeo.

Fernández, J. (2002). La reforma policial: un reto para la democracia. Santo Domingo: Tropical.

Folbre, N. (2008). Valuing Children: Rethinking the Economics of the Family, family and public policy. Cambridge, MA and London: Harvard University Press.

Gilligan, C. (1985). La moral y la teoría. Psicología del desarrollo femenino. México: FCE.

Gilligan, C. (1985). La moral y la teoría. Psicología del desarrollo femenino. México: FCE.

Heidegger, M. (2000). El ser y el tiempo (trad. José Gaos). México: FCE.

Latouche, M. (2011). Los dilemas de Antígona. Reflexiones en torno al problema de la desobediencia civil. Episteme, 31(2), 25-44. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/pdf/epi/v31n2/art02.pdf

Marcus, G. (2001). Etnografía en/del Sistema Mundo. El surgimiento de la etnografía multilocal. Alteridades, 11(22), 111-127

Muñoz, J. (2010). Responsividad y cuidado del mundo. Fenomenología y ética del care. Revista Internacional de Filosofía, 49, 35-48.

Noddings, N. (1992). Variability: a pernicious hypothesis. Review of Educational Research, 62(1), 85-88.

Noddings, N. (2002). Educating moral people. A caring alternative to character education. N.Y: Teachers College Press.

Noddings, N. (2003). Happiness and education. Cambridge: Cambridge University Press.

Ortega y Gasset, J. (1986). Obras completas. Madrid: Taurus/Fundación José Ortega y Gasset, 2004-2010

Pattaroni, L. (2011). “Le care est-il institutionnalisable? Quand la «politique du care» émousse son éthique”. En P. Paperman & S. Laugier (eds.), Le Souci des autres. Éthique et politique du care (pp. 209-233). Paris : Fondation Braillard Architectes

Pérez, A., & López, S. (2011). Desigualdades a flor de piel: cadenas globales de cuidados. Madrid: ONU Mujeres.

Pinheiro, P. (2012). Informe mundial sobre la violencia contra niños y niñas. Recuperado de http://www.unicef.org/

Red Latinoamericana de Acogimiento Familiar. [RELAF] (2011). Niñez y adolescencia institucionalizada: visibilización de graves violaciones de DDHH. Buenos Aires: Argentina: Publicaciones sobre niñez sin cuidados parentales en América Latina: Contextos, causas y respuestas

Robinson, F. (1999). Globalizing Care. Ethics, Feminist Theory and International Relations. Oxford: Westview Press.

Rodrígues, N., & Franco, I. (2013). Madres e hijos imposibles: el abandono y las instituciones. Informes Psicológicos, 7, 29-38.

Sánchez, J. (2004). Orfandades infantiles y adolescentes. Introducción a una sociología de la infancia. Quito: Universidad Politécnica Salesiana, Save the Children (Suecia), Ediciones Aby-Yala.

Sierra, C. (2004). Proceso de socialización en niños abandonados e institucionalizados (Tesis de grado). Universidad de los Andes. Bogotá. Recuperado de https://biblioteca.uniandes.edu.co/visor_de_tesis/web/?SessionID=L1Rlc2lzXzIwMDVfc2VndW5kb19zZW1lc3RyZS8wMDAwNTQxOC5wZGY%3D

Terrón, J. M. (2010). Responsividad y cuidado del mundo. Fenomenología y ética del care. Daimon. Revista Internacional de Filosofía, 49, 35-48.

Tronto, J. (2009). Un monde vulnerable. Pour une politique du care. París: Éditions la Découverte.

Tronto, J. (2010). Cura e politica democratica. Alcune premesse fondamentali. La Societá degli Individui, 38(2), 34-42.

Unicef (2006). Estado mundial de la infancia 2006: excluidos e invisibles. Recuperado de https://www.unicef.org/spanish/sowc06/profiles/street.php

United Nations (2010). Guidelines for the alternative care of children. New York: Unga.

Article Details

Author Biographies

María Rosa Estupiñán Aponte, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja

Doctora en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud

Fred Gustavo Manrique Abril, Universidad Pegadógica y Tecnológica de Colombia, Tunja

Doctor en Salud Pública y en Medicina Clínica