Levels of academic stress in university students

Main Article Content

Rodrigo Mazo Zea
https://orcid.org/0000-0002-9560-8865
Katherine Londoño Martínez
Yeison Felipe Gutiérrez Vélez

Abstract

Objective: To identify the levels of academic stress in undergraduate students at Universidad Pontificia Bolivariana in Medellín, and their relation to variables such as students’ age, sex, major, and level of education. Methods: The sample was taken from four hundred students belonging to different faculties at the University. An academic stress inventory was designed and implemented to a significant number or 604 subjects from different schools in the University during 2009. Results: Suggest that the test allows differentiating susceptibility variables to stress and academic context, as predictors of academic stress in undergraduate students at the Universidad Pontificia Bolivariana, and revealing differences in the aforementioned variables. Conclusions: Different Educational spaces have different stress levels and the school should contribute to minimize oncampus stress levels.

Keywords:
Academic stress susceptibility to stress academic context

References

Barraza, A. (febrero, 2004). El estrés académico en los alumnos de postgrado. Revista PsicologiaCientifica.com, 6 (2). Recuperado de http://www.psicologiacientifica. com/estres-academico-postgrado/

Barraza, A. (2005). Características del estrés académico de los alumnos de educación media superior. Revista Psicología Científica.com. Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/ bv/psicologiapdf-19-caracteristicas-delestres-academico-de-los-alumnos-deeducacion-media-superior.pdf

Barraza, A. (noviembre, 2006). Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico. Revista Psicología Científica.com, 8 (17). Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/ estres-academico-modelo-conceptual/

Barraza, A. (enero, 2007). Estrés académico: Un estado de la cuestión. Revista Psicología Científica.com, 9 (2). Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/ estres-academico-2/

Barraza, A. (2008). El estrés académico en alumnos de maestría y sus variables moduladoras: Un diseño de diferencia de grupos. Avances en Psicología Latinoamericana, 2 (26), 270-289.

Barraza, A., & Acosta, M. (2007). El estrés de examen en educación media superior. Caso colegio de ciencias y humanidades de la Universidad Juárez del Estado de Durango. Innovación Educativa, 37 (7), 17-37.

Barraza, A., & Silerio, J. (2007). El estrés académico en alumnos de educación media superior: Un estudio comparativo. INED, 7, 48-65.

Berrio, N., & Mazo, R. (2011). Estrés académico. Revista de Psicología de la Universidad de Antioquia, 3 (2), 65-82.

Caldera, J.F., Pulido, B.E., & Martínez, M.G. (2007). Niveles de estrés y rendimiento académico en estudiantes de la carrera de psicología del Centro Universitario de Los Altos. Revista de Educación y Desarrollo, 7, 77-82.

Feldman, L., Goncalves, L., Chacón-Puignau, G., Zaragoza, J., Bagés, N., & De Pablo, J. (2008). Relaciones entre estrés académico, apoyo social, salud mental y rendimiento académico en estudiantes universitarios venezolanos. Universitas Psychologica, 3 (7), 739-751.

Mazo, R., Gutiérrez, Y.F., & Londoño, K. (2009). Diseño y validación del inventario de estrés académico en estudiantes de pregrado de la Universidad Pontificia Bolivariana de Medellín (Tesis de grado para optar al título de psicólogo). Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Lazarus, R.S., & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. España: Ediciones Martínez Roca.

Lefrancois, G. R. (2001). El ciclo de la vida (6ta ed.). México: International Thomson Editores.

Martín, I. M. (2007). Estrés académico en estudiantes Universitarios. Apuntes de Psicología, 1 (25), 87-99.

Martínez, E.S., & Díaz, D.A. (2007). Una aproximación psicosocial al estrés escolar. Educación y Educadores, 2 (10), 11-22.

Pardo, J. (2008). Estrés en estudiantes de educación social. Indivisa. Boletín de estudios e Investigación, 9, 9-22.

Sandín, B. (1995). El estrés. En A. Bellock, B. Sandín & F. Ramos (Eds.), Manual de psicopatología (pp. 3-52). Madrid: McGraw-Hill.

Sandin, B. (2005). El estrés. En B. Belloch & F. Ramos (Eds.), Manual de psicopatología (5ta ed.). Madrid: McGraw-Hill.

Article Details

Author Biographies

Rodrigo Mazo Zea, Universidad Pontificia Bolivariana

Psicólogo Especialista en Terapia Cognitiva

Katherine Londoño Martínez, Universidad Pontificia Bolivariana

Psicóloga

Yeison Felipe Gutiérrez Vélez, Universidad Pontificia Bolivariana

Psicólogo