!e Beatitudes in Saint Jerome’s Commentarium in Matthaeum

Main Article Content

Abstract

The article deals with the exegesis of the Beatitudes (Mt 5,1-12) as given by St. Jerome in hisCommentarium in Matthaeum. In jerome´s view the beatitudes are equal to happiness. His exegesis of olmost all of them has a typological carácter related to the Old Testament. When it comes to explain each beatitude the Dalmatian always stresses its spiritual dimension and affirms that it is possible to live according to the beatitudes only by the grace and help of the Lord.

Keywords:
Beatitudes Happiness Gospel of Matthew Kingdom of heaven New law

References

Aquileiensis Chromatius. Sermo 41 (De octo beatitudinibus). En Spinelli M. (Trad.) (1982). Le beatitudini nel commento dei Padri Latini. Roma.

Bardy, G. (1934). Saint Jérôme et ses maîtres hébreux.

Barr, J. (1967). St. Jerome and the sounds of hebrew.

_____. (1977). St. Jerome’s appreciation of hebrew.

Bronno, E. (1970). Die Aussprache der hebräischen Laryngale nach Zeugnissen des Hieronymus.

Burstein, E. (1975). La compétence de Jérôme en hébreu.

Caesariensis, Eusebius. (2004). Commentaria in Psalmos III.En Artioli, M.B. (Trad.-ed.). Commento ai Salmi/2 (72-150) Roma: Città Nuova Editrice.

Cmiel, H. (2005). Teologia moralna szczegółowa: Paulinianum.

_____. (2009). Pojednanie i teologia pojednania dziś. Czestochowa: paulinianum.

Dattrino, L. (2006). Eusebio di Cremona. In Di Berardino, A. (ed.), Nuovo dizionario patristico e di antichità cristiane, I, Genova-Milano: Mariatti.

De Poitiers, Hilaire. (1978). Sur Matthieu, I. Paris: Les éditions du Cerf.

_____. (1979). Sur Matthieu, II. Paris: Les éditions du Cerf.

Degórski, B. (ed.) (1995). Św. Hieronim. żywoty mnichów: Pawła, Hilariona, Malchusa. Tyniec-Kraków: Wydawnictwo Benedyktynów.

_____. (ed.) (1996). San Girolamo. Vite degli eremiti: Paolo, Ilarione, Malco.Roma: Città Nuova Editrice.

_____. (1995). Le tematiche teologiche delle tre Vitae geronimiane. In starowieyski, M. (ed.), the spirituality of ancient monasticism. Acts of the international colloquium held in cracow-tyniec 16-19th november 1994. Specializad contributions. Tyniec-cracow: PAT.

_____. (1995). Commento alla Vita S. Pauli Monachi >ebaei di san Girolamo. Dissertationes Paulinorum 8 (1995) 5-44.

_____. (1995). L’insegnamento spirituale-monastico della Vita S. Pauli Primi eremitae di san Girolamo. Vox Patrum, 11-12 (1991-1992) 157-170.

_____. (1995). Święty Hieronim i jego “żywoty” mnichów. In starowieyski, M. (ed.), Duchowość starożytnego monastycyzmu. Materiały z Międzynarodowej Sesji Naukowej, Kraków-Tyniec, 16-19 listopada 1994. Wykłady otwarte. Tyniec-Kraków: PAT.

_____. (1996). Valori etici del monachesimo di San Girolamo: l’obbedienza/umiltà, in L’etica cristiana nei secoli III e IV: eredità e confronti. XXIV Incontro di studiosi dell’antichità cristiana, Roma, 4-6 maggio 1995. Roma: Istituto patrístico “Augustinianum”.

_____. (1997). L’insegnamento monastico geronimiano. Vox Patrum, 17, 199-214.

_____. (1998). Girolamo al monaco: l’ideale ascetico maschile nel corpus geronimiano, in Il monachesimo occidentale dalle origini alla Regula Magistri. XXVI Incontro di studiosi dell’antichità cristiana, Roma, 8-10 maggio 1997, Istituto Patristico "Augustinianum”. Roma.

_____. (2000). L´insegnamento monástico jeronimiano (continuazione). Vox patrum, 20, 487-502.

_____. (2000). L’esegesi geronimiana di Num. 33, 1-49 nella Epistula 78: a guisa di saggio di ermeneutica, in L’esegesi dei Padri Latini. Dalle origini a Gregorio Magno. XXVIII Incontro di studiosi dell’antichità cristiana, Roma, 6-8 maggio 1999, Istituto Patristico “Augustinianum.

_____. (2002). Poslusze´nstwo i pokora jako najwazniejsze cnoty mnicha w dzielach ´sw. Hieronima. Dissertationes Paulinorum, 11, 5-29.

_____. (2004). Il cammino degli Israeliti dall’Egitto verso la Terra Promessa secondo la Lettera 78 di san Girolamo.

_____. Il método esegetico di san Girolamo alla luce del “commento in Isaia”. In Rossi, T. (ed.), Liber viator. Grandi Commentari del pensiero cristiano.

_____. (2006). L’esegesi geronimiana di Is 1, 1 sulla base del Commento in Isaia. Vox Patrum, 26, 135-143.

_____. (ed.). (2004). Św. Hieronim. Listy do Eustochium. Tyniec-Kraków: Wydawnictwo Benedyktynów.

Gozzo, S.M. (1960). De S. Hieronymi commentario in Isaiae librum.

Hieronymus. Commentarium in Euangelium Mathaei. En Spinelli, M. (Trad.) (1982). Le beatitudini nel commento dei Padri Latini. Roma.

Hipponensis, Augustinus. De sermone Domini in monte 6.

Horn, Ch. (2005). L’arte della vita nell’antichità. Felicità e morale da Socrate ai neoplatonici. Bologna: Il Mulino, Bologna.

Klostermann, E. (ed.) (1933). Origenes Werke XI. Commentarius in Matthaeum II. Berlin.

Klostermann, E. & Benz, E. 8ed.) (1935). Origenes werke X. Commentarius in Matthaeum ius in

Matthaeum I. Berlin.

_____. (1941). Origenes Werke XII. Commentarius in Matthaeum III. Berlin.

Klostermann, E. & Früchtel, L. (ed.) (1955). Origenes Werke XII. Commentarius in Matthaeum III. Berlin.

McMahon, D.M. (2007). Storia della felicità. Dall’antichità a oggi. Torino: Garzanti Libri.

Penna, A. (1949). S. Gerolamo. Torino.

_____. (1978). Scrittura e pronuncia dell’ebraico secondo s. Girolamo.

Pictaviensis, Hilarius. Commentarius Matthaeum. En Spinelli, M. (Trad.) (1982). Le beatitudini nel commento dei Padri Latini. Roma.

Spinelli, M. (1982). Le beatitudini nel commento dei Padri Latini. Roma.

Sutcliffe, E. (1948). St. Jerome’s pronunciation of hebrew.

Treu, U. (ed.) (1968). Origenes Werke XII. Commentarius in Matthaeum III. Berlin.

Ziegler, J. (1939). Textkritische Notizen zu den jüngeren griechischen übersetzungen des Buches Isaias. Nachrichten von der Gesellschaft der Wiessenschaften zu Göttingen. Philosophisch-historische Klasse. Fachgruppe Religionswiessenschaften, N.F

Article Details

Author Biography

, Universidad Pontificia Bolivariana

Prof. Dr. Hab. Bazyli Degórski, O.S.P.P.E. (Ordo Sancti Pauli Primi Eremitae) sacerdote religioso (monaco). Proffessore di patrologia e di dogmatica alla Pontificia Università S. Tommaso d´Aquino (Roma) e proffessore di patrologia e di antropología patristica alla pontificia facoltà teológica “teresianum” (Roma). Dottore in sacra teología e in scienze patristiche (presso l¨Instituto patrístico “agustinianum”). Doctor habilitatus in teología con specializzazione in storia della chiasa – patrologia.