Why the Students in Medellin do not Show the Sexual Education Received at School – Adolescents, Parents and Teachers Speak Out

Main Article Content

María Piedad Puerta de Klinkert

Abstract

This article is the result of a research about “The influence of the Project of Sexual Education received at school on beliefs, attitudes and sexual behavior of the adolescents in the metropolitan area of Medellín “. The research was carried out in 2009, and its objective was to clear up the influence influence of this Project on beliefs, attitudes and sexual behavior of the adolescents of five schools which took part in a previous research. The methodology used was the qualitative approach, the theoretical sampling, the systematic revisión of Projects of Sexual Education, non participative observation, Deep interviews and focal groups playing as data collecting techniques.  The analysis and the debate around the gathered information made possible to corroborate the inconsistencies of the design of the projects, the shortcomings of the academic and scientific formation of teachers on matters related to sexual education, their methodology not very participative and the lack of evaluation and feedback in the teaching process; all these develop in the students resistance to remember, to learn and to appropriate what they are taught. $ey give more easily credit to the information they get from their friends and comrades through e-mails or in the internet.

Keywords:
Sexual education in school Sexual belief Sexual attitudes Sexual compartiment Teenagers

References

Alien, Noa. (2008). Educación sexual en escolares primarios entre los 10 y 12 años. Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/bv/psicologia-339-3-educacion-sexual-en-escolares-primarios-entre-los-10-y-12-anos.html.

Cardinal, Cecilia. (2005). Educación Sexual: Un Proyecto Humano De Múltiples Facetas. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Barrera, F., Sarmiento, E. & Vargas, E. (2004). Relación de las actividades personales y de la norma social con la actividad sexual de los adolescentes. Revista de Estudios Sociales, (17), 56-66.

Barker, G. (2000). ¿Qué ocurre con los muchachos? Una revisión bibliográfica sobre la salud y el desarrollo de los adolescentes. Departamento de Salud y Desarrollo del niño y del adolescente, OMS. Suiza: Editorial Mandy Mikulencak.

Coffey, Amanda & Atkinson, Paul. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Medellin: Editorial Universidad de Antioquia.

Flick, U. (2004). Introducción a la Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.

Flórez, C. et al. (2004). Fecundidad adolescente en Colombia: incidencia, tendencias y determinantes. Un enfoque de historia de vida. Bogotá: Editorial Universidad de los Andes.

Galeano, María. (2004). Estrategias de Investigación Social Cualitativa: El giro en la mirada. Medellín: La Carreta Editores.

Morse, Janice. (2003). Asuntos críticos en los métodos de Investigación Cualitativa. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Navarro, Y. et al. (2004). Comportamientos y actitudes sexuales en Adolescentes y Jóvenes. Archivos Hispanoamericanos de Sexología X (2), 167 – 182.

Presidencia de la República de Colombia. (2007). Decreto 3039 de 2007, por el cual se adopta el Plan Nacional de Salud Pública 2007-2010. Recuperado de http://www.dmsjuridica.com/CODIGOS/LEGISLACION/decretos/2007/DECRETO_3039_DE_2007.htm

_____. (2010). Decreto 2968 de 2010, Por el cual se crea la Comisión Nacional Intersectorial para la Promoción y Garantía de los Derechos Sexuales y Reproductivos. Recuperado de http://www.dmsjuridica.com/CODIGOS/LEGISLACION/decretos/2010/2968.htm

Profamilia. (2009). PROFAMILIA 45 años: La organización, Qué es, Historia, Misión, Visión, Objetivos, Filosofía de Trabajo. Recuperado de http://www.profamilia.org.co/index.php?option=com-content&view=article&&id=119&Itemid=56

Ruiz, José. (2003). Metodología de la Investigación Cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

Santos, Aldo. (2009). La educación afectivo-sexual en los valores. Recuperado de http://www.vidahumana.org/vidafam/edusex/valores.html

Strauss, Anselm & Corbin, Juliet. (1998). Bases de la Investigación Cualitativa. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Urrea, F. et al. (2006). Comportamientos sexuales e incidencia de los programas de salud sexual y reproductiva en estudiantes de secundaria de sectores populares y de la universidad pública en la ciudad de Cali, Colombia. Cadernos de Saúde pública 22 (1), 209 – 215.

Viveros, M. & Gil, F. (2004). Análisis cualitativo de la encuesta de jóvenes y adolescentes en el contexto del proyecto Evaluación Cualitativa de Programas de Salud Sexual y Reproductiva. Bogotá: Editorial Universidad Nacional.

Wolcott, Harry. (2003). Mejorar la escritura de la Investigación cualitativa. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Article Details

Author Biography

María Piedad Puerta de Klinkert, Universidad Pontificia Bolivariana

Profesional en Desarrollo Familiar, Especialista en Pedagogía de la Virtualidad, Docente investigadora del Instituto para el Matrimonio y la Familia de la Universidad Pontificia Bolivariana de Medellín- Colombia. Miembro de la Red Latinoamericana de Institutos Universitarios de Familia – REDIFAM, (como investigadora del Instituto para el Matrimonio y la Familia UPB), y de la red panamericana de planificación familiar natural.