University Transversal Theology: Education Skills for Youth in Higher Education

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Sonia Brito Rodríguez
https://orcid.org/0000-0002-1211-1125
Lorena Basualto Porra
https://orcid.org/0000-0001-8780-0841
Doris Muñoz Vallejos
https://orcid.org/0000-0002-5768-973X
Luis Reyes Ochoa
https://orcid.org/0000-0001-6070-6169

Abstract

The Synod on Youth has highlighted the necessity to consider the realities of youth and to propose new formational and evangelization languages. The purpose of the article is to characterize a specific kind of education that is provided by catholic universities to their students in the area of theology. Bearing this in mind, it considers the ideas of the young regarding their beliefs and experiences within this educational sphere. The text is conceptually based on the magisterial triduum that came out of the Synod on Young People: Instrumentum Laboris, Final Document and Christus Vivit, in addition to considering the voices of the youth with respect to their beliefs and experiences in this formative field, through two instances, namely, an on-line questionnaire from the Secretariat of the Synod, answered by the students of the Universidad Católica Silva Henríquez, Chile (UCSH), and a study carried out at the UCSH on theological subjects. A methodology will be developed for the analysis of data and information for both instruments, that is, for both the quantitative survey and the qualitative oriented study. The text is arranged in three sections, the first referring to the on-line survey, the second to the study of the theological subjects and, in the third, it concludes by proposing a University Transversal Theology that should rest on the anthropological dimension of searching, interreligious dialogue, antropodiversity, interdisciplinarity, and ethics.

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Author Biographies

Sonia Brito Rodríguez, Universidad Autónoma de Chile

Doctora en Ciencias de la Educación, mención educación intercultural, Universidad de Santiago de Chile. Magíster en Educación Superior, Universidad Andrés Bello, Chile. Actualmente es académica permanente, Escuela de Trabajo Social, Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades, Universidad Autónoma de Chile.

Lorena Basualto Porra, Universidad Católica de Valparaíso

Profesora de Religión y Moral, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Magíster en Teología Dogmática por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Actualmente es Académica de la Universidad Católica Silva Henríquez, Chile.

Doris Muñoz Vallejos, Universidad Católica Silva Henríquez

Magíster en Educación Religiosa por la Universidad Católica Silva Henríquez, Chile. Licenciada en Ciencias de la Religión, Instituto Alfonsiano de Teología y Pastoral, Licenciada en Educación. Actualmente es Académica de la Universidad Católica
Silva Henríquez, Chile. Investigadora del Centro Ecuménico Diego de Medellín.

Luis Reyes Ochoa, Universidad Católica Silva Henríquez

Doctor en Didáctica y Organización Educativa, Universidad de Sevilla, España. Profesor de Educación Religiosa para la Educación Media, IPES Blas Cañas. Actualmente es Académico de la Facultad de Educación Universidad Católica Silva
Henríquez, Chile.