Person as Being in Relation from the Perspective of Romano Guardini’s Welt und Person

Main Article Content

Juan David Quiceno-Osorio
https://orcid.org/0000-0002-3668-3830

Abstract

The daily experience of being before others leads to the following question of clear judgement: Why, though being similar to the rest of human beings, do I experience myself as radically different? In our perspective, answering this question involves a relation between philosophy and theology. The article follows the ideas of Romano Guardini in his work Welt und Person to reach a formal and partial answer to the mystery of the uniqueness of being person. On the one hand, the article contrasts the insights of Guardini to some contemporary views that reduce person to what is strictly natural; on the other, it aims at complementing his insights with the ideas of other academics who address the issue of person, which makes it possible to better appreciate the reach of Guardini's ideas.

Keywords:
Person Nature Uniqueness Romano Guardini Relational Being

References

AA.VV. (2016). El misterio de la persona. Reflexiones antropológicas en la senda del Concilio Vaticano II. Arequipa, Perú: U. C. S. Pablo

Allport, G. W. (1937). Personality: A psychological interpretation. New York, EE.UU.: P. Hall

Arana, J. (2015). La conciencia inexplicada. Ensayo sobre los límites de la comprensión naturalista de la mente. Madrid, España: B. Nueva

Aristóteles trad. Tomás Calvo. (1978). Acerca del alma. Madrid, España: Gredos

Ascencio, J. G. (2018). Cinco pasos hacia la plenitud. El personalismo de Romano Guardini. Quién, (7), 19–47.

Bostrom, N., y Yudkowsky, E. (2011). Dignity and Enhancement. En Cambridge handbook of Artificial Intelligence (pp. 1–20). Cambridge, Inglaterra: C. U. Press

Changeux, J.-P. (1983). L’homme neuronal. París, Francia: Fayard

De Saussure, F. (1945). Curso de lingüistica general. Buenos Aires, Argentina, Losada

Fayos Febrer, R. (2010). La noción de persona en Romano Guardini. Ensayo sobre una teoría cristiana del hombre. Espíritu, 59(139), 301–319.

Fayos Febrer, R. (2014). Bioética personalista en el pensamiento de Romano Guardini. Cuadernos de Bioética, 25(1), 159–168.

Foucault, M. (2005). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. México D.F., México: S. XXI

Frankl, V. (2004). El hombre en busca de sentido. Barcelona, España: Herder

Galot, J. (1982). ¡Cristo! ¿Tú quién eres? Madrid, España: C. de E. de T. Espiritual

Garrigou-Lagrange, R. (1977). El salvador y su amor por nosotros. Madrid, España: Rialp

Gevaert, J. (2001). El problema del hombre. Introducción a la antropología filosófica. Madrid, España: Sígueme

Giacchetti, A. (2008). De la aceptación de sí mismo a la persona como fundamento en el pensamiento de Romano Guardini. Persona y Cultura, 6, 38–59.

Gibu, R. (2013). La verdad de la persona a través del encuentro con lo religioso y el Dios revelado: reflexiones sobre la relación fe-razón. Persona y Cultura, 11, 31–46.

Gibu, R. (2018). Devenir sí mismo y comunión. En torno al personalismo relacional de R. Guardini. Quién, 7, 103–118.

Guardini, R. (1996). El contraste. Ensayo de una filosofía de lo concreto viviente. Madrid, España: BAC

Guardini, R. (2004). Mundo y persona. Madrid, España: Encuentro

Guardini, R. (2006). Persona e personalitá. Brescia, Italia:Morcelliana

Guardini, R. (2009). El comienzo de todas las cosas: meditaciones sobre el Génesis. Buenos Aires, Argentina: Agape

Guardini, R. (2011). Escritos políticos. Madrid, España: Palabra

Guardini, R. (2013). La esencia del cristianismo. Una ética para nuestro tiempo. Madrid, España: Cristiandad

Kant, I. (1995). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. México D. F., México: Porrúa

Kasper, W. (2006). Jesús, el Cristo. Salamanca, España: Sígueme

Ladaria, L. F. (2010). El Dios vivo y verdadero. El misterio de la Trinidad. Salamanca, España: Trinitario

López Quintás, A. (2009). La antropología relacional-dialógica de Romano Guardini. Veritas: Revista de Filosofía y Teología, IV (21), 219–244.

Marcel, G. (2004). Obras selectas II. Madrid, España: BAC

Marcos, A. (2017). Sentido y diferencia. Una reflexión sobre el sentido de la vida humana en la era tecnocientífica. Pensamiento, 73 (276), 425–444.

Merleau-Ponty, M. (1945). Phénoménologie de la perception. París, Francia: Gallimard,

Mosterin, J. (2006). La naturaleza humana. Madrid, España: Calpe

Parfit, D. (1984). Persons and reasons. Oxford, EE.UU.: Oxford Press

Pérez-Soba, J. J. (2004). La pregunta por la persona. La respuesta de la interpersonalidad. Madrid, España: F. de T. de S. Damaso

Ricoeur, P. (2006). Sí mismo como otro. Madrid, España: S. XXI

Schmaus, M. (1960). Teología dogmática I. La Trinidad de Dios. Madrid, España: Rialp

Singer, P. (2011). Practical ethics. Nueva York, EE. UU: C. U. Press, Ed

Spaemann, R. (1989). Lo natural y lo racional. Madrid, España: Rialp

Spaemann, R. (2010). Personas. Acerca de la distinción entre “algo” y “alguien.” Pamplona, España: EUNSA

Tomás de Aquino, S. (1985). Summa Theologiae. Ia IIae. Madrid, España: BAC

Article Details

Author Biography

Juan David Quiceno-Osorio, Universidad Católica San Pablo

Candidato a Doctor en Filosofía por la Universidad de Navarra, España, como becario de la Fundación Carolina. Magister en Filosofía Cristiana por la Universidad Católica San Antonio de Murcia, España y Bachiller en Teología y Filosofía por la Universidad Gregoriana de Roma, Italia. Actualmente se desempeña como profesor de Antropología filosófica en la Universidad Católica San Pablo (UCSP) de Arequipa, Perú.